A
Digitális Jólét Program (DJP) keretében elkészült Magyarország
Digitális Gyermekvédelmi Stratégiájának (DGYS) célja, hogy megvédjük gyermekeinket az internet káros tartalmaitól és módszereitől, a kockázataitól, valamint felkészítsük őket, a szüleiket, a tanáraikat a tudatos és értékteremtő internethasználatra.
A DGYS Digitális Káprázatok tananyagainak célja a digitális médiaműveltség (médiaintelligencia) fejlesztése, a digitális eszközökkel támogatott oktatás lehetőségének biztosításával. Az óratervek 2-4 tanórás tematikus egységeket alkotnak, amelyek úgy lettek kialakítva, hogy támogassák ráépülő oktatási projektek megvalósulását.
Az IA Tájékozódás több forrásból témakör három tanórájának elvégzésével megvalósul a projektre való felkészülés, ezen felül a tanár döntése alapján további 2-4 óra szánható a projekt megvalósítására és értékelésére.
A témakör célja a tanulók azon képességeinek fejlesztése, amelyek szükségesek ahhoz, hogy tisztában legyenek az információ-és tartalomszolgáltató források megbízhatóságának (igazmondás és torzítás) a problémájával, ismerjék a médiatartalmak és tartalomszolgáltatók hitelessége alapszintű kontrolljának eszközeit, ismerjék a tényellenőrzés (fact checking) alapvető módszereit, valamint ismerjék fel a bizonyítékokon alapuló érvelést.
Projekttémák:
A.) Kutatás: Média-esettanulmány készítése egy aktuális témáról több forrásból származó cikkek feldolgozásával.
B.) Kreatív: Prezentáció, honlap vagy kisfilm (vlog) készítése az információs szűrőbuborék – jelenségről, és a szűrőbuborékból történő kitörés lehetőségeiről.
Tantárgyak köre
- Mozgóképkultúra és médiaismeret
- Magyar nyelv és Irodalom
Tartalmi követelmények
- Mozgóképkultúra és médiaismeret: kerettantervi követelmények – A média társadalmi szerepe, használata; Tömegkommunikáció, nyilvánosság, hálózati nyilvánosság; Az új média formái, Médiareprezentáció
- Magyar nyelv és irodalom: kerettantervi követelmények – Kommunikáció; Szövegalkotás; Nyelv és társadalom: a tömegkommunikáció, valamint az információs társadalom nyelvhasználatra gyakorolt hatásának megfigyelése.
Technológia - Hardver
BYOD, lehetőség szerint minél több tanulói okoseszköz. A projekt készítéséhez szükség szerint tanulócsoportonként egy laptop vagy asztali számítógép.
Technológia - Szoftver
A tananyagegységben megjelölt alkalmazások: Google Űrlapok, QR-Code generator, Lino, Google Drive, Google Diák, AnswerGarden LearningApps, scrumblr, Drive Uploader, Gmail, böngésző.
Internetes források, alkalmazások
Közgyűjteményi tartalmak
A Digitális Káprázatok 12 digitális tananyag-egysége.