Ma már egyetlen eszközben, a tenyérnyi méretű okostelefonban megtaláljuk mindazokat az eszközöket, technikákat, melyekhez néhány évtizeddel ezelőtt még külön tárgyakat, eszközöket használtunk, például a telefont, televíziót, fényképezőgépet, rádiót, írógépet, távírót, számítógépet.
A tanulók tanári prezentáció során, valamint csoportokra bontva, könyvtári és internetes források kutatásával ismerkednek meg az információ kódolásának, tárolásának, közvetítésének lehetőségeivel, az információ áramlásának technikai vívmányaival és ezeknek az eszközöknek a fejlődéstörténetével, a mindennapi kommunikációban betöltött szerepével.
Az okostelefonokban megjelenő, különböző programokkal, eszközökkel, alkalmazásokkal (például: telefon, számítógép, fényképezőgép, rádió, televízió, írógép és távíró) foglalkozó csoportok az adott tárgyat bemutató (akár kódolt) leírást vagy prezentációt készítenek. Mindezeket megismerve foglalkoznak a technikai eszközök használatából fakadó etikai, illemtani kérdésekkel is, melynek eredményeit egy-egy általuk tervezett digitális formátumban (például plakát, prezentáció, videó, honlap, alkalmazás stb.) mutatják be társaik számára.
(A 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról és az 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet – a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről alapján.)
Fejlesztési célok:
- Felelősségtudat elmélyítése, önálló gondolkodásra és felelős életvitelre történő felkészülés segítése
- Az együttérzés, a segítőkészség, a megértés, az elfogadás megalapozása és fejlesztése
- Jeles magyar tudósok, feltalálók, munkásságának megismerése
- Kreatív, önálló kritikai gondolkodás, az elemzőképesség és a vitakultúra fejlesztése
- A felelősség, az önálló cselekvés, a megbízhatóság, a kölcsönös elfogadás elsajátítása
- A tevékeny részvételére építő tanítás- és tanulásszervezési eljárások megismerése, alkalmazása
- Érzelmek hiteles kifejezésének, a mások helyzetébe történő beleélés képességének, az empátiának a fejlődésének, valamint a kölcsönös elfogadás képességének fejlesztése
- Az önismeret, a személyes tapasztalatok és a megszerzett ismeretek tudatosításán alapuló képesség fejlesztése
- Mások helyzetébe történő beleélés képessége
- A hátrányos helyzetű vagy fogyatékkal élő emberek iránti szociális érzékenység, segítő magatartás kialakítása
- Környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás kialakítása
- Rövid és hosszú távú célok, valamint az erőforrások kapcsolatának, az egyéni és közösségi érdekek összefüggésének világos látása
- Médiatudatosságra nevelés
- Az értelmező, kritikai beállítódás kialakítása
- Megismerkedés a média működésével és hatásmechanizmusaival
- A könyvtári és más információforrások, az előzetes ismeretek és tapasztalatok helyes felhasználása
- Együttműködés csoportban
Kompetenciafejlesztés:
- A nyelvhasználat útján ismeretek szerzése és ismeretek gazdagítása, illetve új ismeretek, tudás létrehozásának képessége
- Különböző típusú szövegek megkülönböztetése és felhasználása, továbbá információk keresésének, gyűjtésének, feldolgozásának és közvetítésének képessége
- Segédeszközök használata, saját szóbeli és írásbeli érvek a helyzetnek megfelelő, etikus és meggyőző kifejezése
- Tudásszerzésre, kreativitásra újításra való törekvés, kockázatvállalás
- Hatékony és építő magatartás a társadalmi és szakmai életben
- Információ keresés, gyűjtés, feldolgozás és közvetítés
- Az információk, adatok hozzáértő és kritikai értékelése, rendszerezése és szelektálása, bemutatása
- Logikus gondolkodás
- Alapvető tudományos fogalmaknak, módszereknek és technológiai folyamatoknak az ismerete
- Természettudományos és műszaki műveltség alkalmazása a munkában és a hétköznapi életben
- Nyitottság a műszaki megoldások és eredmények etikai vonatkozásai iránt, továbbá tisztelet a biztonság és a fenntarthatóság iránt
- IKT által hozzáférhető közvetített tartalmak magabiztos, kritikus és etikus használata
- Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
- Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
- Tudásra, kreativitásra, újításra való törekvés és kockázatvállalás
- Tervezés, szervezés, irányítás, vezetés, feladatok megosztása, elemzés, értékelés
- Kulturális örökség tudatosítása
- Saját nézőpont összevetése mások véleményével
- A különböző tantárgyakban megszerzett tudás kombinálása
- A mindennapi élet és a megadott tantárgyak közötti gyakorlati kapcsolat meglátása
- A saját tanulási igények felismerése és nyomon követése
- Megfelelő és eredményes együttműködés másokkal
- Feladatok közvetlen felügyelet nélküli meghatározása, rangsorolása és végrehajtása.
- Az idő és a munkamennyiség hatékony kezelése
21. századi készségek
Tanulási és innovációs készségek
Kreativitás és innováció
- Eredetiség és találékonyság demonstrálása a munkában
- Új ötletek felvetése, megvalósítása és másokkal való megosztása
- Nyitottság és fogékonyság az újszerű és sokoldalú megközelítésekre
- Kreatív hozzájárulás, kézzelfogható és hasznos közreműködés az innovatív területen
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
- Gyakorlottság a világos érvelés megértésében
- Döntési, választási képesség összetett feladatokban
- Rendszerek közötti összefüggések megértése
- Célravezető, tisztázó kérdések megfogalmazása egy adott probléma jobb megoldása érdekében
- Az információ rendszerezése, elemzése, szintetizálása a problémamegoldásban, kérdések megválaszolásában
Kommunikáció és együttműködés
- Gondolatok, ötletek világos, hatékony kifejtése szóban és írásban
- Hatékony munkavégzés képessége különböző munkacsoportokkal
- Rugalmasság és segítőkészség, a szükséges kompromisszumokra való hajlandóság a közös célok elérése érdekében
- Felelősségvállalás az együttműködésben végzett munka eredményessége érdekében
Információs, média és technológiai készségek
Információs műveltség
- Az információhoz való hatékony és eredményes hozzáférés, az információ kritikus és kompetens értékelése, kreatív és szakszerű alkalmazása a kérdéses területen vagy problémakörben
- Az információhoz való hozzáférést érintő etikai és jogi kérdések megértésére való törekvés
Médiaműveltség
- A médiaüzenetek létrehozásának, céljának, eszközeinek, jellegzetességeinek és hagyományainak megértése
- Annak elemzése, hogy az egyes egyének miért értelmezik különbözőképpen a médiaüzeneteket, hogyan közvetíti/hallgatja el a média a különböző értékeket és nézőpontokat, és hogyan befolyásolja az emberek vélekedését és a viselkedésmódját
- Az információhoz való hozzáférés körüli etikai, jogi kérdések megértésére való képesség
IKT (Információ, kommunikáció, technológia)
- A digitális technológia, kommunikációs eszközök és/vagy hálózatok hatékony alkalmazása az információ elérésére, kezelésére, értékelésére és létrehozása a tudásalapú gazdaságban
- A technológia eszközként való alkalmazása az információ felkutatásában, szervezésében, értékelésében, közvetítésében és az információhoz való hozzáférés körüli etikai, jogi kérdések megértésére való képesség
Életmód és karrier készségek
Rugalmasság és alkalmazkodó készség
- Alkalmazkodás a különféle szabályokhoz és felelősségekhez
- Eredményes munkavégzés nem egyértelmű, változó prioritások mellett is
Kezdeményezés és önirányítás
- Önmegfigyelési készség a tanulási folyamat nyomon követésére, a saját tanulási igények azonosítására
- Túllépés az alapvető készségek és/vagy tananyag elsajátításán, saját tanulásunk és lehetőségeink felfedezése és kiterjesztése a szakértelem megszerzése érdekében
- A készségek folyamatos fejlesztésére, a professzionális szint elérésére irányuló kezdeményezés demonstrálása
- Feladatok meghatározása, rangsorolása, végrehajtása közvetlen felügyelet nélkül
- Hatékony időgazdálkodás, a munkaterhelés menedzselése
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
- Eredményes és megfelelő munka másokkal
- Kulturális különbségek áthidalása és különböző perspektívák felhasználása az innováció és a munka minőségének javulásáért
Produktivitás és számonkérhetőség
- Magas szintű követelmények és célok felállítása a minőségi munka határidőre való elvégzése érdekében
- Szorgalom és pozitív munkamorál demonstrálása (pontosság és megbízhatóság)
Vezetés és felelősségvállalás
- Becsületesség és etikus viselkedésmód demonstrálása
- Felelősségvállalás a nagyobb közösség érdekében