Az
Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) kezdeményezésére, valamint az
Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) támogatásával a
Digitális Jólét Nonprofit Kft. szervezeti egységeként működő
Digitális Pedagógiai Módszertani Központ szervezésében, a
Digitális Témahét 2021-ben is pályázatot hirdet a digitális pedagógia iránt elkötelezett, magyarországi és határon túli köznevelési intézmények, pedagógusok és óvodapedagógusok, valamint szakképzési intézmények és oktatóik számára. A tanév rendjében hivatalosan
2021. március 22. és 26. között megvalósuló témahét keretében, a korábbi évekhez hasonlóan a tanév során bármikor lehet projekteket megvalósítani. A pályázaton való részvétel továbbra is
regisztrációhoz kötött. A már hagyományosnak tekinthető, digitális eszközökkel támogatott projektpedagógia mellett idén újabb, az online oktatás során alkalmazott digitális pedagógiai módszerek, tematikus tervek támogatását célzó pályázati kategóriák is meghirdetésre kerülnek. A részletes pályázati kiírást hamarosan közzétesszük a
Digitális Témahét weboldalán.
Hogyan készülhetünk fel hatékonyan az idei Témahétre?
Gondoljuk végig a következő kérdések mentén a projektünket!
1. Melyik diákcsoportommal, hány résztvevővel dolgozom majd együtt?
2. Mely tantárgyak, kollégák bevonásával zajlik majd a projekt?
3. Hány órában tervezem a tanulási folyamatot megvalósítani? (projekt esetén minimum 5 óra)
4. Milyen problémafelvetésből indulunk ki?
5. Mik azok az alapvető ismeretek, amelyekre szükség van és amelyeket megszereznek a diákjaim?
6. Milyen fejlesztési célokat tűzünk ki, mire lesznek képesek a projekt végére a tanulók?
7. Milyen formában – online vagy jelenléti, esetleg ezeket ötvöző formában valósítom meg a projektet?
8. Milyen fő produktumba foglalják össze a diákok a szerzett tudásukat?
Ajánlott, de nem kötelező témáink lehetnek idén:
- egészséges táplálkozás, online termelői piacok
- fogyasztóvédelem
- közgyűjtemények, mint a forrásalapú tanulás támogatói
- programozás
- esélyegyenlőség
Milyen támogatásra számíthatok az idei Digitális Témahétre való felkészülésem során?
A 2020-ban megrendezett Digitális Témahét keretében díjazott pályázatok megvalósítói között sokan, a járványhelyzetből adódóan a digitális munkarendben szervezték meg projektjeiket. A márciusi karantén nyitott, adaptív gondolkodást igényelt a nevelési folyamat minden résztvevőjének részéről. Diákok, tanárok, szülők vállvetve igyekeztek kapcsolatba maradni, a tananyaggal haladni, a tanévet teljesíteni. A járványhelyzet miatt kialakult nehéz helyzetben, kiemelkedő teljesítményként, akár jó gyakorlatokként is tekinthetünk azokra a projektekre, amelyek a tavalyi témahét keretében megvalósításra kerültek. A
Digitális Témahét 2020 díjazott projektjei a témahét hivatalos
díjátadóját követő
Teachmeet-en bemutatásra kerültek.
A járvány első hullámát novemberben újabb követte, amely a korlátozó intézkedések nyomán az iskolákat ismételten (jelen pillanatban is) az online tanulás kihívásai elé állította. A tavaszi karantén idején igyekeztünk a digitális munkarendre való átálláshoz éppúgy, mint a digitális pedagógiai módszereknek a napi pedagógiai gyakorlatban való hatékony alkalmazásához tematikus, rendszeres és gyakorlati támogatást nyújtani. Ebben az évben sem lesz ez másként, tehát javasoljuk, hogy:
- A közel 170 webinárium, számos, a digitális pedagógiával foglalkozó előadás és beszélgetés formájában módszertani támogatást nyújt, a digitális munkarendre való átállást követően pedig a virtuális tanulási környezetek bemutatását, a digitális eszközök és applikációk megismerését segíti.
- A Codeweek 2020, az Európai Unió által elindított Programozás Hete magyarországi programját a Digitális Jólét Programhoz tartozó Digitális Kompetencia Divízió által koordinálta. Idén hazánkban 1106 eseményt regisztráltak, amivel hazánk 83 ország közül a tavalyi eredményhez képest egy helyet javítva, a 12. helyen végzett. A Codeweek alkalmából szervezett szakmai programokat, webináriumokat itt gyűjtöttük össze.
- A Hogyan készítsünk projektet? c. 10+1 rövid videóelőadásból álló sorozatunkban a digitális eszközökkel támogatott pedagógiai projekt egyes jellemzőit mutatjuk be, egyúttal a Digitális Témahét pályázat kritériumai is részletesebben megismerhetők.
- A Közgyűjteményi Digitalizációs Stratégia (KDS) keretében 2020 nyarán megvalósuló, a közgyűjtemények és köznevelés kapcsolatát az online tanulási térben is megerősítő Kapocs c. projekt eredményeképpen létrejött digitális kiadvány hat közgyűjtemény legjobbnak ítélt digitális fejlesztéseit foglalja össze. A kiadványban is ismertetett, de önálló tárlatként is helytálló, közel negyven közgyűjteményi dolgozó által készített, szintén Kapocs címet viselő Thinglink-tárlat egy egyedi és kreatív példája annak, hogyan érdemes a digitális eszközöket múzeumpedagógiai célok mentén alkalmazni. Arról, hogyan adhatnak a múzeumok, levéltárak a pedagógusok és diákok számára nagyon is releváns és izgalmas támogatást, a jelenleg is zajló, közgyűjtemények digitális fejlesztéseit bemutató webinárium-sorozatunkban mesélnek a meghívott közgyűjtemények előadói.
3. Lapozz bele kiadványainkba!
A digitális munkarend alatt kiadott online tematikus kiadványainkban a Digitális Témahét, illetve a távtanulás során szakmai támogatást nyújtó tartalmakat rendszereztük:
- Digitális módszertani ajánlások gyűjteménye c. legfrissebb, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkársága megbízásából a Digitális Jólét Nonprofit Kft., az eKréta Informatikai Zrt. és az Oktatási Hivatal munkatársai közreműködésével készült kiadvány részletes és komplex támogatást nyújthat a digitális munkarend alatt, illetve azon túl is mutatva, a napi pedagógiai gyakorlat során szükséges digitális pedagógiai módszerek (értékelés, eszközválasztás, eszközhasználat, megbízható forrásgyűjtemények, adatbiztonság stb.) hatékony alkalmazására való felkészülésben.
- Fókuszban a digitális kompetencia: A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ 2019-ben kiírt pedagóguspályázatán nyertes, a digitális munkarendben is megvalósítható pedagógiai terveket tartalmazza.
- Digitális Témahét Ötlettár: A Digitális Témahét 4 mintaprojektjének távtanulási környezetre adaptált leírását, illetve további 9, a távtanulási környezet speciális jellemzőinek figyelembevételével kidolgozott projektötletet tartalmazza.
- Digitális Témahét webináriumgyűjtemény 2016-2020: A 2016-2020 között megvalósult webináriumokból készült válogatott, tematikus gyűjtemény, amelyben minden előadás a távtanulás megvalósítását, illetve a digitális pedagógiai módszerek hatékony alkalmazását támogatja.
Sikeres felkészülést kívánunk!
A Digitális Témahét szakmai koordinációs csapata
Kapcsolat: dth@djnkft.hu