Madarat tolláról, embert profiljáról (IKT Műhely)

Tóth Anna

5. - 8. évfolyam

Módszertan

Összefoglaló

A tanulók az internet veszélyeiről szereznek új ismereteket, és ennek kapcsán a veszélyek megelőzésének lehetőségeivel is megismerkednek. A projekt célja a reflektív szemlélet kialakítása a tanulókban, ez a habitus teszi lehetővé, hogy a későbbiekben minden technikai és egyéb újdonságot úgy tudjanak használni, hogy mérlegelik annak előnyeit, veszélyeit, és ennek tudatában élnek az eszközzel vagy utasítják el azt. Az előzetes ismeretek felmérését követően a tanulók maguk gyűjtenek anyagot az interneten a Facebook előnyeiről, hátrányairól, veszélyeiről. Ezeket az ismereteket csoportokban dolgozzák fel, majd szakértői mozaik módszerével ismertetik meg egymással a veszélyforrásokat. Heterogén, véletlenszerű csoportokban áttekintő táblázatot készítenek csoportonként kiválasztott szempontok alapján arról, hogy miféle módon hagyhatunk digitális lábnyomokat magunk után. Ezeket értékelés után egyesítik, és a különböző szempontok egy közös Google űrlap készítésének alapjául szolgálnak, amelyet iskolán belül és azon kívül is terjesztenek. A bejövő adatokból infografikát készítenek. A kérdőívet és az infografikát is Facebookon és egyéb internetes lehetőségek segítségével terjesztik, hogy minél több ember értékelhesse a profilját. A veszélyekről készítenek egy blogot is, amelyen azt a személyiségteszt jellegű online alkalmazást is közzéteszik, amit készítettek, és amivel minden, a blogot felkereső látogató felmérheti, hogy mennyire biztonságos a Facebook profilja. A blogot egy plakáttal népszerűsítik.

A projektportfólió letölthető innen.

Fejlesztési cél

  • kritikai gondolkodás és problémamegoldás
  • kreativitás és innováció
  • kommunikáció és együttműködés
  • információs műveltség
  • médiaműveltség
  • információs és kommunikációs technológiai műveltség

A projekt után a tanulótól elvárható, hogy

  • ismerje a közösségi oldalak veszélyeit,
  • ismerje az adatvédelmi beállításokat, és tudja mérlegelni a beállításai következményeit,
  • igénye legyen az új internetes technikák előnyeit és hátrányait mérlegelni, és ezt követően felelősen dönteni,
  • felelősséget vállalni internetes cselekedeteiért is,
  • legyen képes és hajlandó felülvizsgálni saját Facebook-profilját.

Eszközigény

számítógép(ek), internet-hozzáférés, projektor, táblázatkezelő, levelezőprogram, böngésző, szövegszerkesztő, online-stopwatch.com, linoit.com, pearltrees.com, teamup.aalto.fi, drive.google.com/drive, piktochart.com, blog.hu, onedrive.live.com, facebook.com