Fenntarthatóság (IKT Műhely)

Komaság Margit, Szeszenka Gabriella

3. évfolyam

Módszertan

Összefoglaló

A projekt során különböző, a tanulók aktivitását igénylő módszerekkel igyekszünk ráirányítani a gyerekek figyelmét azokra a körülményekre, melyek befolyásolására ők is képesek, és ezekkel szebbé és egészségesebbé is tehetik saját maguk és a környezetükben élők körülményeit.

A gyerekek olyan helyzetekkel találkoznak, amelyek rámutatnak, hogy bár egy ember természettudatos viselkedése nagyon kicsiny hatásúnak tűnhet a Föld sorsának szempontjából, mégis az egyes emberek viselkedésén múlik az élhető környezet fenntartása.

A probléma minél teljesebb megértéséhez, a projekt során szükséges, hogy néhány fogalmat tisztázzanak a tanulók, ezenkívül a gyerekek saját maguk által választott eszközökkel, vagy eszköz tervekkel tesznek a környezetük védelmében: kialakítanak az osztályteremben egy szelektív hulladékgyűjtésre alkalmas tárolót, amit folyamatosan használnak, továbbá olyan járművek és épületek makettjeit tervezik meg és készítik el, amelyek környezettudatos magatartást tükröznek.

 

A projektről további információk, és a hozzá letölthető segédeszközök elérhetők a Sulinet oldalán.

Fejlesztési cél

A projekt célja a környezettudatos viselkedésre való érzékenyítés a közvetlen környezet rendezettségére való igény felkeltése által, a szelektív hulladékgyűjtés szokássá alakításával. A gyerekek figyelmét felhívjuk a környezetszennyezés formáira a mindennapokban és ezzel párhuzamosan a lehetséges gyermekléptékű válaszlehetőségekre, továbbá figyelmet kap az állatokkal szembeni felelős magatartás kialakítása is.

A projekt eredményeként a gyerekek többféle tanulási módszerrel és rendszergondolkodási eszközzel ismerkednek meg, melyeknek köszönhetően könnyebben megértik majd a rendszerek közötti összefüggéseket, és az így szerzett ismereteket változatos helyzetekben alkalmazzák.

A 21. századi készségek közül kiemelt fejlesztési cél a digitális írástudás, kreativitás, felelősségvállalás, problémamegoldás, a kommunikáció, együttműködés, a rugalmasság és alkalmazkodóképesség, valamint a saját tanulási folyamat és megértés irányítása, illetve nyomon követése.

Eszközigény

számítógépek, digitális fényképezőgép, internet-hozzáférés, nyomtató, projektor, interaktív tábla