"Nekem ilyen élmény a Digitális Témahét" - PTE Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Szakközépiskola

2017. március 18.

Humans of Pécs -  a social photo project

Projektünket Jaszenovics Sándor angol szaktanár kezdte el 2013-ban, a PTE Babits Mihály Gyakorló Gimnázium és Szakközépiskolában. Fő célja az volt, hogy érdekes és nem mindennapi emberek életét, élettörténetét mutassa be diákjainak. A munka során megismerkedett a Humans of New York közösségi oldallal, melyről a tanulók választottak számukra jelentőséggel bíró portrékat. Ezekről az emberekről személyleírást készítettek, és tanulmányozták az életútjukat. Az oldalban rejlő sokszínűség inspirálta a tanulócsoportot és a tanárt arra, hogy ők is létrehozzák saját városuk embereinek online tablóját. Ekkor még a közösségi oldal működtetése nem projektorientált keretek között zajlott, és az elkészült képek, történetek is csak időszakosan kerültek publikálásra.

A tavalyi tanévben a PTE Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola Jaszenovics Sándor tanár úr 9.B-s angol nyelvi csoportja bevonásával, a Digitális Témahét keretében a projekt - szervezett keretek között - ismét életre kelt. Közösen újraalkottuk a Humans of Pécs közösségi oldalt, felhasználva a diákok nyelvtudását, mozgóképkulturális és médiával kapcsolatos ismereteit, valamint lehetőséget adtunk rá, hogy aktívan alkalmazhassák a különböző digitális eszközökre vonatkozó kompetenciáikat. A projekt során különösen nagy hangsúlyt fektettünk az egymással létrejövő és egymásra építő kooperációra a tanulócsoportban. Szaktanárokként mindhárman tematikailag és módszertanilag is előnyben részesítjük a modern kommunikációs eszközök integrálását a tanórai gyakorlatokba.

A diákok a projektben szervezett modulok alapján vehettek részt, valamint előzetes ismereteiket is bővíthették. Úgy hozhatták létre tanulói produktumaikat (fényképek, médiaszövegek, szövegek, mozgóképek, kollázsok), hogy szociális kompetenciájuk és érzékenységük is fejlődhetett. A folyamat során kapcsolatot teremtettek Pécs városának embereivel, akiknek teret adtak a saját történetük elmesélésére. A portrékat feltöltötték az internetre, majd a Facebookon megosztott tartalmakat a felhasználók újraalkothatták (megoszthatták, kommentálhatták, letölthették). A projektben központi szerepet játszott az idegennyelvtudás autentikus helyzetekben való alkalmazása és a címzett-orientált írás. A megvalósítás során mindemellett lehetőség nyílt az olyan emberekkel való kapcsolatteremtésre, akik külföldiként élnek, tanulnak és dolgoznak városunkban. A létrejött szövegek angol és magyar nyelven is megjelentek. Ezzel együtt pedig a projektben részt vevő tanulók saját személyüket és egyéniségüket is bemutathatták fényképek formájában.

A projekt a Digitális Témahéten sikeresen megvalósult, a létrejött tartalmakat, közös munkák írásos anyagait (6 angol óra, a 2 mozgóképkultúra és médiaismeret óra, a 2 informatika óra és a sok önálló munka termékeit) a külső érdeklődők megtekinthetik az iskola honlapján, a projekt Facebook- és weboldalán.

 

A diákok aktívan átélhették, milyen egy projekt megtervezése, megszervezése, annak kivitelezése, és milyen funkciója van a folyamatos értékelésnek és önértékelésnek. Ezáltal szociális érzékenységük nőtt, a személyiségük pedig fejlődött. Olyan kommunikációs helyzetekbe kerültek, melyek átélése során kapcsolatteremtési kompetenciájuk anyanyelvükön és első tanult idegen nyelvükön is jelentősen fejlődhetett. Ezáltal magabiztosabbá váltak, véleményeik alapján több hasonló projektre lenne szükség az iskolában, hogy újabb helyzetekben próbálhassák ki magukat. A cselekvésorientált tanulás folyamata alatt megtapasztalhatták a nyelvtanulás gyakorlati jelentőségét, és motiváltabbá váltak. Pozitívan értékelhetjük, hogy a diákok átélhették azt a lehetőséget, mely szerint a tanulás folyamatai nem csak az iskola épületéhez csatlakozhatnak.

A projekt során a csoport fotósa egy 11. évfolyamos tanuló volt. Kristóf megosztotta fotózással kapcsolatos ismereteit, és aktívan részt vett a munkában. Mindez a tudásmegosztás és az évfolyamok közötti együttműködés kiváló példája.

A tanulók számára mindhármunk közös munkája útmutató lehet, mindemellett a folyamat dokumentálása során mindhárman újabb ismeretekkel gazdagodtunk.

A web- és Facebook oldal fenntarthatóságának céljából a tanulók több évfolyamon is bemutatták projektjüket, ezáltal ösztönözve tanulótársaikat az aktív részvételre, vagyis városunkat színesebbé tevő emberek online portréjának megosztására.

Fontosnak tartjuk a digitális kompetencia tantárgyakat átívelő fejlesztését. A legtöbb tool kiváló lehetőséget teremt a cselekvésorientált, autentikus nyelvtanulás megvalósítására. Eszköztárunkat folyamatosan bővítjük, mivel a diákok számára motiváltságot és kihívást jelent az újabb apparátusokkal való megismerkedés, valamint ezek gyakorlati alkalmazása. Tapasztalataink alapján több tanuló használja például a Padlet-et jegyzet, poszter készítésére más tantárgyak ismereteinek feldolgozásánál. Az informatika szakos kollégával való kooperáció keretében megpróbáltuk közelebb hozni jelen digitális eszközeit azokhoz a kollégákhoz, akik egyáltalán nem használnak, vagy félnek ettől az újszerű módszertani megközelítéstől.

A tavalyi Digitális Témahéten talán az volt a legjobb, hogy idén újra kedvet kaptunk részt venni benne. Inspirációt és kreatív potenciált mozgósító értéke volt annak, hogy ott lehettünk a nagyszabású díjkiosztón, ahol a gazdasági szektor is képviselte magát. Ez az input természetesen továbbadódott a diákok felé is. Közvetítettük számukra, hogy a következő évtizedek 'munkása' az idejének nagy részét a digitális térben fogja tölteni. Ha ez tényleg így van, akkor az iskolai fizikális tér kötelezően ki kell, hogy táguljon, és magába kell, hogy foglalja azokat a cselekvéseket, melyek eszközei nem csak kézzel foghatóak, analógok. Az idei évben iskolánk nem csak egy osztállyall vág neki a Témahétnek.

Új projektötleteink:

Az áprilisi Témahét központja szintén a város lesz. Újabb közösségi hálók lehetőségeit fogjuk kiaknázni, egy fontos európai nyelv nyomainak bevonásával a 9.C osztállyal.

A középkori társadalom és az életmód kerül közelebb a 9.B osztályos tanulókhoz, akiknek osztályfőnöke és informatika tanára irányítja a projektet. A fő motívumot tehát a történelem adja, amely kiegészülhet a matematika, földrajz, dráma és angol nyelv tantárgyak ide kapcsolódó ismereteivel. Jelenleg zajlik a tervezés, amely sok tantárgyas projekt esetében nem egyszerű, de ebben csodálatos a Digitális Témahét, hiszen az információs technológia ebben is segít.

A színjátszás idegen nyelven, videófelvételek készítése, vágása, mindezek blogon való publikálása harmadik projektünk témája, mely a 11. C osztályban valósul meg.

 

A projektek megvalósítása során többször olyan ismeretek alkalmazására lesz szükség, melyek tantervileg nem feltétlenül az adott évfolyam anyagához tartoznak. Ezért rugalmas és kifejezetten kreatív kollégák kooperációjára számítunk.

 

Minden újabb és régi résztvevőnek motivált, kreatív és sikeres projekthetet kívánunk,

Jaszenovics Sándor, Kiss Erika Mária, Onódi Emőke

 

A projektről bővebben az OFI oldalán