"Nekem ilyen élmény a Digitális Témahét" - Jánossy Zsolt beszámolója

2017. március 06.

Nekem ilyen élmény (volt) a Digitális Témahét

Megszólítottak, így megszólalok. Tisza Géza, kedves barátom, kért meg arra, hogy tekintsek vissza a múltra, a tavalyi tanév Digitális Témahetére, és osszam meg a tisztelt olvasókkal benyomásaimat és tapasztalataimat. Íme álljon itt egy rendhagyó projektbeszámoló.

 

Előzmények

Azzal a néhány gondolattal szeretném kezdeni beszámolómat, amelyek a fejemben kavarogtak akkor, amikor először hallottam erről, a számomra az első pillanattól kezdve érdekesnek tűnő ötletről. Hát, ezek voltak az első gondolataim: Érdekelne a dolog. Tetszik! Sok tantárgy, több résztvevő tanuló és még több digitális eszköz, hm … Próbáljuk ki! Nézzünk körül, kikkel (gyerekek, kollégák) lehetne valamit csinálni! Kellene egy jó ötlet! Mit nyerhetünk? Szerezni kellene egy robotot, az hátha elindítana valamit. Csináljuk!

Aztán elkezdtem beszélgetni a kollégáimmal, barátaimmal és ismerőseimmel. A következő, tőlük hallott mondatok csengenek vissza a fülembe: "Csináld, ha akarod, te amúgy is szoktál ilyen kütyükkel szórakozni!" "Szívesen megnézem majd, ha lesz belőle valami." "Hogyan tudnék valamilyen részt vállalni a dologban?" "Én is csinálnék valamit, lehet? Van ötleted? Véletlenül van nálam egy robot, szeretnétek kipróbálni?" "Én viszem a programozást, ti pedig csináljátok meg a tartalmi részét!" "Belefér a földrajz is?" "Na, azt azért már nem …"

 

A terv

Innen már nem volt visszaút. Az eszközök megvoltak: néhány laptop (iskolai és az enyém), számítógépek (iskolai gépterem és a tanulók otthoni számítógépei), néhány okostelefon (a tanulóké és az enyém, BYOD1 és BMOD2), eszközök az iskolai szertárakból, ígéret az iskola alapítványától némi eszközbeszerzés támogatására, végtelen akaraterő és elszántság.

Olyan projektet szerettünk volna csinálni, ami teljes egészében megfelel a Digitális Témahét kiírásában rögzített szempontoknak, és egyúttal szorosan kapcsolódik a hétköznapi élethez. Így esett a választásunk a fény és a megvilágítás kérdésére, melyet nem volt nehéz tetten érni számos tantárgy anyagában. A projekt azt a találó címet kapta, hogy 'Világos?! ...'

 

A projekt megvalósítása

Azt vizsgáltuk a gyerekekkel, hogy megéri-e a régi, elavultnak tartott izzólámpákat lecserélni energiatakarékos kompakt fénycsövekre, vagy a jelenleg csúcstechnológiát képviselő LED-es fényforrásokra. A projektmunka során a fizika, az informatika és a földrajz tantárgyak alapvető fontosságú témáit tárgyaltuk, sőt az angol nyelv, biológia és tanulásmódszertan egyes fontos területeit is érintettük. Mindeközben olyan készségek használatára és egyúttal fejlesztésére került sor, melyek elengedhetetlenül szükségesek a 21. század elején a tanulók, sőt az átlagember számára is. A 9., 11. és 12. évfolyam tanulói szoros együttműködésben és a tantárgyi követelményekhez illesztett munkamegosztásban LEGO robottal, okostelefonnal és egyéb digitális és nem digitális eszközök segítségével vizsgálták a hagyományos izzólámpák, a kompakt fénycsövek és a LED-es fényforrások által keltett megvilágítást. A fényviszonyokról gyűjtött adatokat a felhőben osztották meg egymással a diákok, majd a kapott eredményeket táblázatkezelő szoftverben grafikus elemezték. Ezek után magyar és angol nyelvű prezentációkban fogalmaztak meg ajánlásokat, továbbá a Föld alakjának és tengelydőlésének következményeiről is tettek megállapításokat. A projektben elvégzett munkát az előre eltervezett értékelési rendszer alapján értékeltük, és a tanulók rendszeresen kaptak visszajelzést teljesítményükről.

 

Minden jó, ha a vége jó

A gyerekek nagyon élvezték a közös, kreatív megoldásokat igénylő munkát, a tevékenykedésre fogott tanulók pozitív hozzáállása és az új típusú feladat pedig rendkívül inspiráló volt a projektben résztvevő pedagógusuk számára is. Sokat tanultak és tapasztaltak a gyerekek és mi, pedagógusok is élményekkel és a további projektekben jól használható tapasztalatokkal lettünk gazdagabbak.

Projektünk a tavalyi Digitális Témahét díjazott projektje lett. Nyereményünket (1 db LEGO EV3 robot és 1 db Raspberry Pi mikroszámítógép) átadtuk az iskola alapítványának, és az idei tanév szeptemberétől további szülői felajánlások jóvoltából már két programozás szakkör is elindulhatott.

A lelkesedés, a hatékony munka és annak eredményeként a siker záloga talán az volt, hogy a projekt közös munka eredményeként nőtt ki a Digitális Témahét által felkínált kezdeményezésből. Itt szeretném hálámat kifejezni minden résztvevőnek a rengeteg munkáért, az IVSZ3-nek a remek kezdeményezésért és a sok segítségért, és külön köszönet a támogatást nyújtó két kollégámnak Pásztorné Petrétei Noéminek és Guba Andrásnak.

A megvalósított projekt részletes leírása elérhető a Nemzeti Közoktatási Portálon.

 

A jövő

Határozott igen. Idén is készülünk valamivel. Hogy mivel, az legyen egyelőre meglepetés! Szeretnénk, ha a tavaly megnyert robot további társakat kapna.

 

 

A szövegben használt rövídítések

1BYOD = Bring Your Own Device – Hozd a saját eszközöd!

2BMOD = Bringing My Own Device – Hozom a saját eszközöm. J

3IVSZ – Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége