"Nekem ilyen élmény a Digitális Témahét" - Gálik Zsófia beszámolója

2017. március 27.

Nekem ilyen élmény volt a DTH

 

Gálik Zsófia vagyok, a TANEXT Akadémia Szakképző Iskola német-magyar szakos tanára, valamint az IKT MasterMinds Kutatócsoport tagja. (De ez persze nem volt mindig így.)

A digitális oktatással a 2016-os Digitális Támahéten kerültem kapcsolatba, egy nagyon kedves kollégám, Szekeres József  'unszolására'.

A tanításom során többször felmerült már, hogy próbáljunk meg néhány digitális eszközt alkalmazni a tanítási óráimon, azonban én ezekkel szemben mindig kicsit elutasító voltam. Részben azért, mert féltem ezektől az eszközöktől, részben pedig azért, mert azt gondoltam, könnyebb és egyszerűbb a hagyományos, papíralapú tanításnál maradni, kiegészítve néhány kooperatív módszerrel.

Kilépve tehát a komfortzónámból, elolvasva a Dgitális Témahét felhívását, és többszöri konzultálás után úgy döntöttem, hogy – most vagy soha – belevágok.

Projektem történetét azzal szoktam kezdeni, hogy rendkívül stílusosan a témám tematikáját egy vasúti utazásom során vázoltam fel, melynek azt a címet adtam, hogy „József Attila, az oktatás magyar Nostradamusa”.  Tulajdonképpen ez volt a legegyszerűbb feladat, mert utána következett a valódi munka és tanulási folyamat elsősorban nekem, majd ezt követően a projektben szereplő diákoknak.  Rengeteg olvasás, keresgélés, megbeszélés, az Digiátlis Témahét csapata által biztosított webináriumokon való részvétel és kísérletezés következett, hogy a projekt elérhesse azt a színvonalat, melyet már hajlandó voltam kiadni a kezeim közül, természetes azzal nyugtatva magam, hogy amennyiben nem sikerül vagy figyelembe sem veszik az sem baj, hiszen ez az első próbálkozásunk. Nekem is, a diákoknak is, és ilyen megmérettetéssel kapcsolatban az iskolának is. Miután így sikeresen megnyugtattam magam, nekivágtunk a valódi munkának.

Szoros ütemtervet követve, 12 diákkal sikerült megvalósítani az elképzeléseinket. A 'munka' hatalmas élményt nyújtott a diákoknak és a projektben résztvevő néhány kollégámnak is, amire nem csak azért vagyok büszke, mert végül a 3. helyezést sikerült elérnünk, hanem azért is, mert a mi iskolánk diákjai úgynevezett 'nehezen kezelhető fiatalok', igen nehezen motiválhatóak, a figyelmük nehezen felkelthető és még nehezebben megtartható. Azonban amikor ezek a tanulók mindig pontosan megérkeztek a megbeszélt helyszínekre, időpontokra, precízen elvégezve a rájuk bízott feladatokat és azt nyilatkozták, hogy ez „frenetikus volt” , ennél nagyobb elismerést és visszajelzést nem kaphattam. Szót sem ejtve arról, hogy az első Digitális Témahét óta rendszeresen dolgozok digitális eszközökkel, amit a diákjaim már természetesen kezelnek, sokaknak nyújt könnyebb tanulási lehetőséget, és örömmel vesznek részt ezeken a tanórákon, amihez sok önállóan készített digitális anyaggal is hozzájárulnak.

A mai napig hálás vagyok, hogy sikerült 'belerángatni' ebbe a csodálatos lehetőségeket kínáló digitális világba.

A csodálatos lehetőségeket pedig szó szerint kell érteni, hiszen a projekt során szorosabb kapcsolatba kerültem a diákjaimmal, sokkal 'vagányabb' tanárnő vagyok a szemükben, megismerhettem a kollégáim támogató és elismerő énjét, élménydús tanítási órákat tudok elkészíteni a tantermekben és azokon kívül is, tagja lettem az IKT MasterMinds Kutatócsoportnak, konferenciákon veszek részt, és előadásokat tarthatok a témához illeszkedve, valamint kidolgozhattam egy önálló tanmenetet a DigiDili elnevezésű tanórához, mely az iskolánkban bevezetésre is került a 2016/2017-es tanévben, ahol a fiatalok megismerkedhetnek a digitális világgal és eszközökkel úgy, hogy közben osztályzatot szerezhetnek történelemből, társadalomismeretből, magyar nyelv és kommunikációból és természetesen informatikából is [...] De ez másik történet már. Kapcsolatba kerültem számos kiemelkedő és elismert szakemberrel, akikkel együttműködve népszerűsítjük a tanítás és oktatás ezen lehetőségeit is.

 

Szívből kívánom, hogy mindenki bátran fogjon hozzá és valósítsa meg elképzeléseit ezen a téren (is), mert én ezáltal egy új énemre találtam, melynek segítségével még nagyobb lelkesedéssel, odaadással és érdeklődéssel tudok foglalkozni az egyébként is szenvedélyként 'űzött' tanításban.

 

Gálik Zsófia