"Nekem ilyen élmény a Digitális Témahét" - Éder Márta beszámolója

2017. február 22.

Egy kisiskola a Digitális Témahéten, avagy a Nép(Dia)Dal-ok nyomában

A Digitális Témahét a tavalyi tanévben új kihívást jelentett az intézményem számára. Szerencsés a helyzet, ha vannak olyan pedagógusok, akiket a kihívás, az újdonság, a feladat olyannyira inspirál, hogy aztán megszületik egy remek, akár mások számára is használható projekt. Nálunk sajnos nem beszélhettünk tanári összefogásról, de valakinek előbb-utóbb fel kell vállalni az úttörő szerepét. Ez voltam én. Ezt azért írtam le, mert „innen szép győzni”, mert „kifogás mindig van”, mert „hidd el, a végére nem maradsz egyedül”, és a legfontosabb, hogy „a gyerekek érdeke az első”. Azt gondoltam, hogy maximum tanulok a digitális eszközökhöz nálam sokkal jobban hozzáértő pedagógusoktól, s nekem már ez megérte volna. Elsődleges cél persze a tanulók digitális készségének fejlesztése volt.

Az elhatározás után nyilván számba kell venni, hogy „miből is élünk”, azaz milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre. Intézményem rendelkezik interaktív táblákkal, tanári laptopokkal (ami akár tanulói is lehet egy hétig), valamint van informatika termünk asztali gépekkel, és van néhány tanulónak okostelefonja. Nálunk nincs 3D nyomtató, LEGO robot, nincs informatika szakkör, nincs táblagép, nem tanulnak a diákok programozást. Tanulóink SNI-s tanulók, de a lelkesedésük határtalan. A felkészülés során mindenképpen javaslom a már kész projektek megtekintését, persze kritikus szemmel, és a saját tanulócsoportra vonatkoztatva. Én rengeteg ötletet találtam a Digitális Témahét online felületén, melyeket összegyűjtöttem, és a projekt véglegesítése során újra szelektáltam. A kész projektek segítik a kreatív gondolatok felszínre hozását. Nekem a téma megtalálása jelentette a legnagyobb kihívást, mert olyat kerestem, amit valamennyi évfolyam érint valamelyik tantárgy keretében. Végül a Nép(Dia)Dal projekt a népművészet, néphagyomány, népköltészet témája köré szerveződött. Korábban soha nem hallottam webináriumról, de bevallom, megtetszett. Néhány gyakorlati tanácsot ott is begyűjtöttem. A játékos tanulás, a versenyhelyzet megteremtése mindig tetszik a gyerekeknek és a kollégáknak is, így a projekt végül iskolai szinten valósult meg, ami önmagában is siker.

A gyerekek olyan szintű motiváltságot mutattak, amit máskor nem tapasztaltunk. Észrevétlenül sajátították el a tananyagot, miközben gyűjtőmunkát végeztek csoportokban, s több programot is készség szinten megtanultak használni. Önbizalmuk nőtt, társas kapcsolataik erősödtek, stabilizálódtak.   A Digitális Témahét során készült produktumokat elmentettük, és azóta számtalan hasonló produktum is készült a diákok keze alatt: szófelhők, diadalok, mesékhez diák, online gondolattérképek, stb. A projekt során használt LapodaMese programot azóta is rendszeresen használják a diákok. Erre a programra alsós feladattípusokat dolgoztam ki az elmúlt időszakban, melyeket konferenciákon népszerűsítek. Mindez a Digitális Témahét nélkül biztosan nem így alakult volna.

A Redmenta feladatlapokat szintén rendszeresen használjuk számonkérés, összefoglalás, gyakorlás vagy házi feladathoz. Az alkalmazás felülete a gyerekek számára is könnyen érthető, könnyen kezelhető, s a pedagógusok is szívesen alkalmazzák. A legnagyobb eredmény a tanárok és gyerekek digitális készségeinek fejlődése, valamint az együtt gondolkodás, a közös cél kitűzése. A Digitális Témahét óta valamennyi pedagógus még jobban törekszik a digitális eszközök gyakori használatára, s a fiatal kollégák közül akad, aki ezzel kapcsolatos intenzív képzésen is részt vett.

Idén, ha lehet, még nagyobb lelkesedéssel készülünk saját projekt megvalósítására. Most már a tanulók meglévő digitális tudására fogunk építeni. Még közel sem készült el a Témahét programja, koncepciója, de az biztos, hogy valamennyi felső tagozatos tanuló részt vesz benne, és biztosan nagy élmény lesz számukra. A tavalyi népdiadalok-at tovább fejlesztjük, tovább gondoljuk, új programokat próbálunk ki, s egymástól fogunk tanulni. Még egy nagyon fontos dolgot köszönhetek a Digitális Témahétnek, és ez a szakmai kapcsolatok bővítése, kiterjesztése. Hihetetlen, hogy ez a kezdeményezés mennyire összehozta a hozzám hasonló pedagógusokat. Nem telik el hét, hogy ne 'beszélnénk' egymással, természetesen online. Az online közösségek rendkívüli módon inspirálják és segítik a mindennapi munkát, hiszen megosztjuk egymással jó gyakorlatainkat. Meggyőződésem, hogy mindennek a végső nyertese a gyermek.

Sok sikert, sok jó ötletet és megvalósítást kívánok a résztvevőknek!

 

Éder Márta