Dr. Medzihradszky Zsófia
5. - 8. évfolyam
Módszertan
A projekt során a gyerekek rendszerezik környezet- és természetismereti tudásukat, egy adott földrajzi egységen (tágabb értelemben vett lakókörnyezetük) belül ember és társadalom, ember és természet összefüggésében jelenségalapúan vizsgálják, felfedezik, saját élmény alapján meghatározzák természeti értékeit, személyes kötődést alakítanak ki az őket körülvevő természettel. Megtanulják becsülni és szeretni környezetüket, ezt az élményt közzéteszik. A közzététel figyelemfelkeltő, vonzó, értéket bemutató, a digitális technikát alkalmazó módon történik.
Legfőbb célja a tanulók természet iránti érdeklődésének fenntartása. Olyan gyerekek nevelése, akik nyitottak a világra, felismerik a problémákat, keresik a jelenségek okait, következtetéseket tudnak levonni a tapasztalt tényekből, képesek kérdéseket megfogalmazni, és életkoruknak megfelelő válaszokat találnak a felvetődött kérdésekre. Ez a gondolkodásmód segít eligazodni a természeti és társadalmi környezetben, egyben kitágítja a világ megismerésének lehetőségét, a mindennapokban jól hasznosítható tudás megszerzését szolgálja. A korábban megszerzett ismeretekre és készségekre épülve fejleszti a természeti jelenségek megfigyelésének a képességét, fölkelti a megfigyelt jelenségek magyarázata iránti igényt.
A természetben, illetve a tanulók közvetlen környezetében megfigyelhető, tapasztalható jelenségek, folyamatok elemzése, kísérleti modellezése, az oksági összefüggések feltárása.
A project segít megalapozni azokat a megismerési képességeket, személyiségjegyeket, melyek birtokában a diákok elsajátítják a tanulás elemi módszereit, technikáit, átélhetik az ismeretszerzés örömét, a világ megismerésének szépségét.
A felnövekő nemzedéknek ismernie és becsülnie kell az életformák gazdag változatosságát a természetben és a kultúrában. Meg kell tanulnia, hogy az erőforrásokat tudatosan, takarékosan és felelősségteljesen, megújulási képességükre tekintettel használja. Cél, hogy a természet és a környezet ismeretén és szeretetén alapuló környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás váljék meghatározóvá a tanulók számára. Fel kell készíteni őket a környezettel kapcsolatos állampolgári kötelességek és jogok gyakorlására. Törekedni kell arra, hogy a tanulók megismerjék azokat a gazdasági és társadalmi folyamatokat, amelyek változásokat, válságokat idézhetnek elő, továbbá kapcsolódjanak be közvetlen és tágabb környezetük értékeinek, sokszínűségének megőrzésébe, gyarapításába.
A természettudományok iránti természetes érdeklődés felkeltése.
Források megkeresése, célirányos adatgyűjtés, forráskritika. A tanulók képesek keresési irányokat, keresőszavakat definiálni, ezek segítségével forrásokat keresni az interneten, a kapott adatokat értékelni, a céloknak megfelelően rendezni, majd az eredményeket közzétehető, közérthető, digitális formába önteni.
Anyanyelvi kommunikáció fejlesztése, az olvasott anyag értelmezése, majd az eredmények szabatos és kifejezésgazdag összegzése, szövegalkotás. Vizuális elemek használata a szöveg alátámasztásához.
Csapatban való munkavégzés, egymásra való odafigyelés, egymás véleményének meghallgatása, tiszteletben tartása, a közösség szerepe.
Fejlesztendő 21. századi készségek
Tanulási és innovációs készségek
Kreativitás és innováció
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
Kommunikáció és együttműködés
Információs, média és technológiai készségek
Információs műveltség
Médiaműveltség
IKT (Információ, kommunikáció, technológia)
Hardver: Laptop, tablet vagy okostelefon legalább csoportonként, interaktív tábla, projektor, mobil eszközök, gyors internetelérés
Szoftver: Szövegszerkesztő, táblázatszerkesztő, prezentáció készítő, képek, hangok és videók feldolgozására alkalmas grafikus szoftver