Összefoglaló
Naponta használt eszközeink jelentős része elektromos árammal működik, a jelenség törvényszerűségeinek megismerését célozza meg a projekt. A tanulók szakértői mozaik módszerrel dolgozzák fel a képességüknek megfelelő új anyagot az elektromos áram témaköréből, majd tanulói választás szerint szabadon dönthetnek a kidolgozandó témák, kísérletek között. Tanulmányozzák egy, a hétköznapi életben jelenlévő elektromos eszköz működését, fejlődését; elkészítik annak működő modelljét. Munkájuk során közös online, valamint nyomtatott újság készül, amely tartalmazza a választott modellről, illetve kísérletről készült videót is. A projekt alapoz tanítási órán kívüli tanulásra is, ez megnyilvánul az otthoni online kommunikációban és a múzeumlátogatásban. A projekt során folyamatos a formatív értékelés, majd szummatív értékeléssel zárul. A projekt sokszínű feladatai figyelembe veszik a meglévő tanulói tudásszintet, az egyéni képességeket, valamint a különböző tanulási stílusokat.
A projektportfólió letölthető innen.
Fejlesztési cél
- Fontos, hogy a tanulók a jelenségekből és a köztük feltárt kapcsolatokból leszűrt törvényeket a természetben újabb és újabb jelenségekre alkalmazva ellenőrizzék, megtanulják igazolásuk vagy cáfolatuk módját.
- A tanulók ismerkedjenek meg a tudományos tényeken alapuló érveléssel, amelynek része a megismert természeti törvények egy-egy tudománytörténeti fordulóponton feltárt érvényességi korlátainak megvilágítása.
- A fizikában használatos modellek alkotásában és fejlesztésében való részvételről kapjanak vonzó élményeket, és ismerkedjenek meg a fizika módszerének a fizikán túlmutató jelentőségével is.
- A tanulóknak fel kell ismerniük, hogy a műszaki-természettudományi mellett az egészségügyi, az agrárgazdasági és a közgazdasági szakmai tudás szilárd megalapozásában sem nélkülözhető a fizika jelenségkörének megismerése.
- A NAT-kapcsolatok és a kompetenciafejlesztés lehetőségei a következők: http://www.ofi.hu/nat
- A projektben a természettudományos, matematikai, digitális, kezdeményezőképesség és vállalkozói, hatékony, önálló tanulás valamint esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség kompetencia fejlesztésére kerül sor.
- A 21. századi készségek közül kiemelt fejlesztési cél a kreativitás és innováció, a kritikai gondolkodás és problémamegoldás, a kommunikáció és együttműködés, a rugalmasság és alkalmazkodóképesség valamint a kezdeményezőkészség és önirányítás.
Eszközigény
számítógép(ek), digitális fényképezőgép, nyomtató, projektor, mobiltelefon, internet-hozzáférés, levelezőprogram, joomag, Socrative, Unitag, képfeldolgozó, böngésző, Linoit, szövegszerkesztő, Microsoft Mouse Mischief szoftver, multimédiás alkalmazások, Windows Movie Maker