A tanulók kiscsoportokban ismerkednek meg a hajtásokkal működő gépekkel, fejlődésükkel, mechanikájukkal. Megkeresik, hol találkozhatnak a hétköznapi életben a hajtásmodellek különböző típusaival, majd tanulmányozzák a kerékpározás történetét és a kerékpár hajtásmodelljének alakulását. Mindezeket feltérképezve, megvizsgálva, az összegyűjtött és rendszerezett tudásból inspirálódva tervezik meg és készítik el a kiscsoportok “környezet- és emberbarát” kerékpármodelljét. Tervezésnél fontos szempontként veszik figyelembe a környezettudatosságot és a társadalmi felelősségvállalást. Munkájukat egy rajzoló program segítségével, illetve kézi kivitelezéssel készítik el, melyet digitálisan rögzítenek és egy timelaps videóban örökítik meg.
(A 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról és az 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet – a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről alapján.)
Fejlesztési célok és kompetenciafejlesztés:
- Felelősségtudat elmélyítése, önálló gondolkodásra és felelős életvitelre történő felkészülés segítése
- Az együttérzés, a segítőkészség, a megértés, az elfogadás megalapozása és fejlesztése
- Jeles magyar tudósok, feltalálók, munkásságának megismerése
- Kreatív, önálló kritikai gondolkodás, az elemzőképesség és a vitakultúra fejlesztése
- A felelősség, az önálló cselekvés, a megbízhatóság, a kölcsönös elfogadás elsajátítása
- A tevékeny részvételére építő tanítás- és tanulásszervezési eljárások megismerése, alkalmazása
- Az önismeret, a személyes tapasztalatok és a megszerzett ismeretek tudatosításán alapuló képesség fejlesztése
- Mások helyzetébe történő beleélés képessége
- A hátrányos helyzetű vagy fogyatékkal élő emberek iránti szociális érzékenység, segítő magatartás kialakítása
- Környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás kialakítása
- Rövid és hosszú távú célok, valamint az erőforrások kapcsolatának, az egyéni és közösségi érdekek összefüggésének világos látása
- Médiatudatosságra nevelés
- Az értelmező, kritikai beállítódás kialakítása
- Megismerkedés a média működésével és hatásmechanizmusaival
- A könyvtári és más információforrások, az előzetes ismeretek és tapasztalatok helyes felhasználása
- Együttműködés csoportban
- Kritikus gondolkodás
- Kreativitás
- Problémamegoldás
- Együttműködés
- Felelős döntéshozatal
- Társas tolerancia
- Hallott és olvasott szöveg értése, szövegalkotás szóban és írásban
- Logikus következtetések felismerése, alkalmazása
- Alapvető matematikai elvek és törvényszerűségek felismerése és alkalmazása hétköznapi helyzetekben
- A természet működési alapelveinek, az alapvető tudományos fogalmaknak, módszereknek és technológiai folyamatoknak az ismerete, és azok a természetre és az emberre gyakorolt hatásai
- Az IKT (információs és kommunikációs technológia) által hozzáférhetővé tett, közvetített tartalmak magabiztos, kritikus és etikus használata a társas kapcsolatok, a munka, a kommunikáció és a szabadidő terén is
- Az IKT alkalmazása során az információ helyes megkeresése, összegyűjtése és feldolgozása, kritikus alkalmazása, a valós és a virtuális kapcsolatok megkülönböztetése
- Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
- Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
- Tudásra, kreativitásra, újításra való törekvés és kockázatvállalás
- Tervezés, szervezés, irányítás, vezetés, feladatok megosztása, elemzés, értékelés
- Kulturális örökség tudatosítása
- Saját nézőpont összevetése mások véleményével
- A különböző tantárgyakban megszerzett tudás kombinálása
- A mindennapi élet és a megadott tantárgyak közötti gyakorlati kapcsolat meglátása
- A saját tanulási igények felismerése és nyomon követése
- Megfelelő és eredményes együttműködés másokkal
- Feladatok közvetlen felügyelet nélküli meghatározása, rangsorolása és végrehajtása.
- Az idő és a munkamennyiség hatékony kezelése
A 21. századi készségek:
Tanulási és innovációs készségek
Kreativitás és innováció
- Eredetiség és találékonyság demonstrálása a munkában
- Új ötletek felvetése, megvalósítása és másokkal való megosztása
- Nyitottság és fogékonyság az újszerű és sokoldalú megközelítésekre
- Kreatív hozzájárulás, kézzelfogható és hasznos közreműködés az innovatív területen
Kritikus gondolkodás és problémamegoldás
- Gyakorlottság a világos érvelés megértésében
- Döntési, választási képesség összetett feladatokban
- Rendszerek közötti összefüggések megértése
- Célravezető, tisztázó kérdések megfogalmazása egy adott probléma jobb megoldása érdekében
- Az információ rendszerezése, elemzése, szintetizálása a problémamegoldásban, kérdések megválaszolásában
Kommunikáció és együttműködés
- Gondolatok, ötletek világos, hatékony kifejtése szóban és írásban
- Rugalmasság és segítőkészség, a szükséges kompromisszumokra való hajlandóság a közös célok elérése érdekében
- Felelősségvállalás az együttműködésben végzett munka eredményessége érdekében
Információs, média és technológiai készségek
Információs műveltség
- Az információhoz való hatékony és eredményes hozzáférés, az információ kritikus és kompetens értékelése, kreatív és szakszerű alkalmazása a kérdéses területen vagy problémakörben
- Az információhoz való hozzáférést érintő etikai és jogi kérdések megértésére való törekvés
Médiaműveltség
- Az információhoz való hozzáférés körüli etikai, jogi kérdések megértésére való képesség
IKT (Információ, kommunikáció, technológia)
- A digitális technológia, kommunikációs eszközök és/vagy hálózatok hatékony alkalmazása az információ elérésére, kezelésére, értékelésére és létrehozása a tudásalapú gazdaságban
- A technológia eszközként való alkalmazása az információ felkutatásában, szervezésében, értékelésében, közvetítésében és az információhoz való hozzáférés körüli etikai, jogi kérdések megértésére való képesség
Életmód és karrier készségek
Rugalmasság és alkalmazkodó készség
- Alkalmazkodás a különféle szabályokhoz és felelősségekhez
Kezdeményezés és önirányítás
- Önmegfigyelési készség a tanulási folyamat nyomon követésére, a saját tanulási igények azonosítására
- Feladatok meghatározása, rangsorolása, végrehajtása közvetlen felügyelet nélkül
- Hatékony időgazdálkodás, a munkaterhelés menedzselése
Társadalmi és kultúrák közötti készségek
- Eredményes és megfelelő munka másokkal
- Kulturális különbségek áthidalása és különböző perspektívák felhasználása az innováció és a munka minőségének javulásáért
Produktivitás és számonkérhetőség
- Magas szintű követelmények és célok felállítása a minőségi munka határidőre való elvégzése érdekében
- Szorgalom és pozitív munkamorál demonstrálása (pontosság és megbízhatóság)
Vezetés és felelősségvállalás
- Becsületesség és etikus viselkedésmód demonstrálása
- Felelősségvállalás a nagyobb közösség érdekében