KerékpárON-line - Egyszerű hajtásmodellek összeállítása csoportokban (Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

Elek Ágnes, Nagy Anikó, Skublics Mária (múzeumpedagógus)

7. - 10. évfolyam

Módszertan

Összefoglaló

A tanulók kiscsoportokban ismerkednek meg a hajtásokkal működő gépekkel, fejlődésükkel, mechanikájukkal. Megkeresik, hol találkozhatnak a hétköznapi életben a hajtásmodellek különböző típusaival, majd tanulmányozzák a kerékpározás történetét és a kerékpár hajtásmodelljének alakulását. Mindezeket feltérképezve, megvizsgálva, az összegyűjtött és rendszerezett tudásból inspirálódva tervezik meg és készítik el a kiscsoportok “környezet- és emberbarát” kerékpármodelljét. Tervezésnél fontos szempontként veszik figyelembe a környezettudatosságot és a társadalmi felelősségvállalást. Munkájukat egy rajzoló program segítségével, illetve kézi kivitelezéssel készítik el, melyet digitálisan rögzítenek és egy timelaps videóban örökítik meg.

Fejlesztési cél

(A 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról és az 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet – a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről alapján.)

Fejlesztési célok és kompetenciafejlesztés:

  • Felelősségtudat elmélyítése, önálló gondolkodásra és felelős életvitelre történő felkészülés segítése
  • Az együttérzés, a segítőkészség, a megértés, az elfogadás megalapozása és fejlesztése
  • Jeles magyar tudósok, feltalálók, munkásságának megismerése
  • Kreatív, önálló kritikai gondolkodás, az elemzőképesség és a vitakultúra fejlesztése
  • A felelősség, az önálló cselekvés, a megbízhatóság, a kölcsönös elfogadás elsajátítása
  • A tevékeny részvételére építő tanítás- és tanulásszervezési eljárások megismerése, alkalmazása
  • Az önismeret, a személyes tapasztalatok és a megszerzett ismeretek tudatosításán alapuló képesség fejlesztése
  • Mások helyzetébe történő beleélés képessége
  • A hátrányos helyzetű vagy fogyatékkal élő emberek iránti szociális érzékenység, segítő magatartás kialakítása
  • Környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás kialakítása
  • Rövid és hosszú távú célok, valamint az erőforrások kapcsolatának, az egyéni és közösségi érdekek összefüggésének világos látása
  • Médiatudatosságra nevelés
  • Az értelmező, kritikai beállítódás kialakítása
  • Megismerkedés a média működésével és hatásmechanizmusaival
  • A könyvtári és más információforrások, az előzetes ismeretek és tapasztalatok helyes felhasználása
  • Együttműködés csoportban
  • Kritikus gondolkodás
  • Kreativitás
  • Problémamegoldás
  • Együttműködés
  • Felelős döntéshozatal
  • Társas tolerancia
  • Hallott és olvasott szöveg értése, szövegalkotás szóban és írásban
  • Logikus következtetések felismerése, alkalmazása
  • Alapvető matematikai elvek és törvényszerűségek felismerése és alkalmazása hétköznapi helyzetekben
  • A természet működési alapelveinek, az alapvető tudományos fogalmaknak, módszereknek és technológiai folyamatoknak az ismerete, és azok a természetre és az emberre gyakorolt hatásai
  • Az IKT (információs és kommunikációs technológia) által hozzáférhetővé tett, közvetített tartalmak magabiztos, kritikus és etikus használata a társas kapcsolatok, a munka, a kommunikáció és a szabadidő terén is
  • Az IKT alkalmazása során az információ helyes megkeresése, összegyűjtése és feldolgozása, kritikus alkalmazása, a valós és a virtuális kapcsolatok megkülönböztetése
  • Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
  • Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
  • Tudásra, kreativitásra, újításra való törekvés és kockázatvállalás
  • Tervezés, szervezés, irányítás, vezetés, feladatok megosztása, elemzés, értékelés
  • Kulturális örökség tudatosítása
  • Saját nézőpont összevetése mások véleményével
  • A különböző tantárgyakban megszerzett tudás kombinálása
  • A mindennapi élet és a megadott tantárgyak közötti gyakorlati kapcsolat meglátása
  • A saját tanulási igények felismerése és nyomon követése
  • Megfelelő és eredményes együttműködés másokkal
  • Feladatok közvetlen felügyelet nélküli meghatározása, rangsorolása és végrehajtása.
  • Az idő és a munkamennyiség hatékony kezelése

A 21. századi készségek:

Tanulási és innovációs készségek

Kreativitás és innováció

  • Eredetiség és találékonyság demonstrálása a munkában
  • Új ötletek felvetése, megvalósítása és másokkal való megosztása
  • Nyitottság és fogékonyság az újszerű és sokoldalú megközelítésekre
  • Kreatív hozzájárulás, kézzelfogható és hasznos közreműködés az innovatív területen

Kritikus gondolkodás és problémamegoldás

  • Gyakorlottság a világos érvelés megértésében
  • Döntési, választási képesség összetett feladatokban
  • Rendszerek közötti összefüggések megértése
  • Célravezető, tisztázó kérdések megfogalmazása egy adott probléma jobb megoldása érdekében
  • Az információ rendszerezése, elemzése, szintetizálása a problémamegoldásban, kérdések megválaszolásában

Kommunikáció és együttműködés

  • Gondolatok, ötletek világos, hatékony kifejtése szóban és írásban
  • Rugalmasság és segítőkészség, a szükséges kompromisszumokra való hajlandóság a közös célok elérése érdekében
  • Felelősségvállalás az együttműködésben végzett munka eredményessége érdekében

Információs, média és technológiai készségek

Információs műveltség

  • Az információhoz való hatékony és eredményes hozzáférés, az információ kritikus és kompetens értékelése, kreatív és szakszerű alkalmazása a kérdéses területen vagy problémakörben
  • Az információhoz való hozzáférést érintő etikai és jogi kérdések megértésére való törekvés

Médiaműveltség

  • Az információhoz való hozzáférés körüli etikai, jogi kérdések megértésére való képesség

IKT (Információ, kommunikáció, technológia)

  • A digitális technológia, kommunikációs eszközök és/vagy hálózatok hatékony alkalmazása az információ elérésére, kezelésére, értékelésére és létrehozása a tudásalapú gazdaságban
  • A technológia eszközként való alkalmazása az információ felkutatásában, szervezésében, értékelésében, közvetítésében és az információhoz való hozzáférés körüli etikai, jogi kérdések megértésére való képesség

Életmód és karrier készségek

Rugalmasság és alkalmazkodó készség

  • Alkalmazkodás a különféle szabályokhoz és felelősségekhez

Kezdeményezés és önirányítás

  • Önmegfigyelési készség a tanulási folyamat nyomon követésére, a saját tanulási igények azonosítására
  • Feladatok meghatározása, rangsorolása, végrehajtása közvetlen felügyelet nélkül
  • Hatékony időgazdálkodás, a munkaterhelés menedzselése

Társadalmi és kultúrák közötti készségek

  • Eredményes és megfelelő munka másokkal
  • Kulturális különbségek áthidalása és különböző perspektívák felhasználása az innováció és a munka minőségének javulásáért

Produktivitás és számonkérhetőség

  • Magas szintű követelmények és célok felállítása a minőségi munka határidőre való elvégzése érdekében
  • Szorgalom és pozitív munkamorál demonstrálása (pontosság és megbízhatóság)

Vezetés és felelősségvállalás

  • Becsületesség és etikus viselkedésmód demonstrálása
  • Felelősségvállalás a nagyobb közösség érdekében

Eszközigény

Hardver: 

Technológia – Hardver (iskolai munka során)

  • laptop/számítógép,
  • okostelefon,
  • digitális fényképezőgép,
  • interaktív tábla,
  • projektor,
  • prezentőr,
  • projektmunkára alkalmas helyszín

A múzeum tudja biztosítani a múzeumi foglalkozás során

  • digitális fényképezőgép
  • projektor
  • szkenner
  • írásvetítő
  • projektmunkára alkalmas helyszín

BYOD

  • okostelefon
  • tablet
  • fényképezőgép
  • laptop

Szoftver:

  • MS Office programcsomag,  
  • képrögzítő, hang- és videórögzítő szoftver,
  • web2-es alkalmazások (például: listakészítő, online grafikai program, infografikakészítő program, szófelhő készítő)