CBI helyszínelők (IKT Műhely)

Ládi Klára

8. évfolyam

Módszertan

Összefoglaló

A projekt célja 8. osztályos tanulók természettudományos ismereteinek alkalmazása, új tudás megszerzése érdekfeszítő feladatokon keresztül, IKT eszközök, okostelefonok segítségével, projektmunkában, mely a helyszínelős televíziós sorozatoknak köszönhetően igen népszerű. Tanulási cél az eredeti, találékony gondolkodás fejlesztése, a kutatás, a kísérletezés, a problémamegoldás, az információ megszerzése, majd ezek rendszerezése és bemutatása. A csoportmunka során mind az önálló munka, mind az együttműködő készség, felelősségvállalás erősítése a cél.

A tanulók főbb tevékenységei a nyomozócsoportok kialakítása, az értékelés szempontjainak meghatározása, nyomok begyűjtése a helyszíneken, majd ezek vizsgálata a laboratóriumban, a kutatás eredményeinek megosztása, összesítése, prezentációk készítése és azok szakértői bemutatása.A tevékenységek során az okostelefonokat használják a fotó-, hang-, videódokumentáció elkészítésére, azok megosztására, GPS koordináták meghatározására, térképkészítésre, szöveges feljegyzések létrehozására. A laboratóriumban tanulói laptopok, digitális mikroszkóp, interaktív tábla, internet hozzáférés támogatja a munkájukat. A projekt minden lépésében készül értékelés, formatív és szummatív egyaránt: gondolattérkép, tesztek, rejtvények, ön-, és csoportértékelés, tanulói napló, jegyzőkönyv értékelése áttekintő táblázat segítségével.

A projektportfólió letölthető innen.

Fejlesztési cél

A projekt célja, hogy a tanulók a környezetünkben megjelenő anyagok kémiai tulajdonságait, hatásait, a kémiai, fizikai jelenségeket és azok összefüggéseit, törvényeit megértsék, és más összefüggésekben tudják használni ismereteiket. Egyéni képességeiket felismerjék és fejlesszék, a természettudományok iránti érdeklődés és az önművelés iránti igény elmélyüljön. A tanulók tudjanak ismeretekhez jutni a környezetük jelenségeinek, folyamatainak megfigyelése, mérése, vizsgálata és értelmezése, illetve az ismeretterjesztő irodalom, a könyvtár és az elektronikus információhordozók révén. Legyenek képesek a természettudományok körébe tartozó különböző problémák felismerésére, azok megértésére és megoldására.

A projekt középpontjában egy probléma áll, azonban a feladatuk nem egyszerűen a probléma megoldása, hanem a lehető legtöbb vonatkozásának a feltárása. A projektek alapján történő tanulás a tanulók érdeklődésére, a tanulók és tanár(ok) közös tevékenységére, az együttműködő tanulásra épít, mindenki számára biztosítja a tervezés, a döntés, a választás, a tevékeny részvétel lehetőségét, a produktumok létrehozását és közzétételét, a tanulás folyamatának és eredményének értékelését.

Eszközigény

Hardver: számítógép(ek), digitális fényképezőgép, internet-hozzáférés, okostelefonok, interaktív tábla, digitális mikroszkóp

Szoftver: táblázatkezelő, levelezőprogram, enciklopédia CD-n, képfeldolgozó, böngésző, szövegszerkesztő, okostelefonok alkalmazásai, Mindmeister, Linoit, TeamUp, Google Drive, Prezi, Glogster