Megjelent a DigComp 3.0 - A digitális kompetencia legújabb keretrendszere, amely segíti az eligazodást a 21. század digitális és MI-vezérelt világában

2025. december 19.

Rausch Attila és Jánossy Zsolt
 

A Projektpedagógia digitális eszközökkel című, 2022-ben megjelent kiadvány egy teljes fejezetet szentelt annak bemutatására, hogy mit értünk digitális kompetencián, továbbá, hogy milyen keretrendszerek kidolgozását kezdeményezte az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) 2013 óta. Év végén megjelent a DigComp 3.0 elnevezésű állampolgári keretrendszer frissített verziója, melyet szeretnénk itt röviden bemutatni, és ajánlunk minden érdeklődő pedagógus szíves figyelmébe.

A digitális technológiai fejlődés, különösen a mesterséges intelligencia robbanásszerű terjedése, teljes iparágakat és szakmákat rajzol át. Ebben a gyorsan változó környezetben az ember „helye” már nem az információk puszta felkutatása, hanem azok kritikus értelmezése, etikus használata, és a digitális eszközökkel való tudatos együttműködés. Ennek kulcsa a digitális kompetencia, melyet az Európai Unió a digitális technológia biztonságos, kritikus és felelős használataként határoz meg, amely a tanuláshoz, a munkához és a társadalomban való részvételhez szükséges. Ez nem csak technikai tudást jelent (pl. egy alkalmazás kezelése), hanem magában foglalja az információk kiértékelését, az online együttműködést, a digitális tartalomkészítést, a digitális biztonságot és jóllétet, valamint a problémamegoldást is.

Az Európai Unió Állampolgári Digitális Kompetencia Keretrendszere, a DigComp közös nyelvet kínál arra, mit jelent digitálisan kompetensnek lenni Európában. A keretrendszer öt területre és 21 kompetencia-elemre bontja a digitális kompetenciát, és segít abban, hogy a döntéshozók, képzők, munkaadók és fejlesztők összehangoltan tervezzenek képzéseket, méréseket és tanúsítási rendszereket.

A most publikált DigComp 3.0 a keretrendszer legfrissebb kiadása, amely már kifejezetten a mesterséges intelligencia és az új digitális trendek korszakához igazodik. Megőrzi az öt fő kompetenciaterület és a 21 kompetencia-elem struktúráját, ugyanakkor átfogóan átdolgozza a dimenziók tartalmát: frissíti a kompetenciaterületek megfogalmazását, átdolgozza a szintleírásokat, és több mint 500 új tanulási eredményt vezet be. A mesterséges intelligencia nem külön „szigetként” jelenik meg, hanem transzverzálisan, minden területbe integráltan, így a keretrendszer sokkal részletesebb és biztosabb támpontot ad DigComp-alapú képzési és fejlesztési programok tervezéséhez. Fontos újdonság az is, hogy a DigComp 3.0 tanulási eredmények formájában, tudás-készség-attitűd bontásban írja le a digitális kompetencia komponenseit. Ez lehetővé teszi, hogy a szakemberek közvetlenül hozzárendeljék a keretrendszer elemeit tantervekhez, kurzusmodulokhoz, tanulási egységekhez, értékelési kritériumokhoz – vagy éppen vállalati képzési programokhoz.

Hogyan használjuk a keretrendszert? Az egyelőre csak angol nyelven elérhető DigComp 3.0 jelentés és a hozzá kapcsolódó online források részletes, gyakorlati útmutatást adnak arra vonatkozóan, hogyan lehet a keretrendszert adaptálni nemzeti stratégiákhoz, képzési programokhoz, tantervekhez vagy minősítési rendszerekhez, valamint hogyan építhetők rá tanulási útvonalak.

A gyorsan változó, MI-vezérelt világban a kérdés így már nem az, hogy „szükség van-e” digitális kompetenciára, hanem az, hogy az oktatási rendszereink, intézményeink és szervezeteink mennyire tudatosan és következetesen építik be a DigComp 3.0 szemléletét és újításait a saját, mindennapi gyakorlatukba. Felmerül az a kérdés is, hogy a JRC tervezi-e a korábban kiadott terület specifikus keretrendszereinek, így az oktatásról szóló keretrendszer felülvizsgálatát és átdolgozását. A DigCompEdu 2017-es megjelenése óta a DigComp keretrendszernek már a második verziójával találkozhat az érdeklődő, közben a digitalizációnak az oktatásban betöltött szerepe is jelentősen átalakult az elmúlt években.  Ma már a mesterséges intelligenciát az oktatásban is széles körben használják mind a pedagógusok, mind pedig a diákok, így nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy nagyon várjuk a DigCompEdu frissített verzióját is. Örömteli hír, hogy erre úgy tűnik, van hajlandóság a JRC részéről.

 

Cosgrove, J. & Cachia, R. (2025). DigComp 3.0: European Digital Competence Framework - Fifth Edition, Publications Office of the European Union, Luxembourg, https://data.europa.eu/doi/10.2760/0001149, JRC144121.