Modern hímes tojás (Szabadtéri Néprajzi Múzeum)

Bokonics-Kramlik Márta

4. évfolyam

Módszertan

Összefoglaló

A projekt során a diákok tanulócsoportokban, mozaik és Zsolnai módszerrel dolgozzák fel a különböző húsvéti tojásdíszítési technikákat. Interneten is elérhető adatbázisokból, video megosztókon keresztül gyűjtik össze a húsvéti tojással kapcsolatos információkat (motívumkincs, festőlevek előállítása, díszítési technikák, tojásjátékok stb.), amit az egyes csoportok megosztanak egymással. A hagyományos díszítési technikákra, motívumokra mai modern párhuzamokat keresnek – ezekből egy-egy típust a tanóra keretein belül ki is próbálnak. A hímes tojás készítéséről fénykép és video dokumentációt készítenek, ami a későbbiek során megosztásra alkalmas tartalom lesz. Az önálló és csoportos kutatómunka során megismert tojásjátékokat (akár saját szabályokhoz alakítva) testnevelés óra keretei között próbálják ki.

Fejlesztési cél

TANULÁSI CÉLOK

  • Vizuális kifejezőképesség fejlesztése. Grafikai kifejezőképesség fejlesztése különböző eljárások kapcsán.
  • Téralakítási képesség fejlesztése.
  • Formaérzék fejlesztése. Kompozíciós képesség fejlesztése.
  • Vizuális ritmusérzék fejlesztése.
  • Színek hangulati hatásának felismerése és alkalmazása az egyéni színválasztásban.
    Színdifferenciáló képesség fejlesztése. Színérzék fejlesztése.
    Kompozíciós képesség fejlesztése.
  • A médiatartalmak közötti választás tudatosságának fejlesztése.
  • Régi és mai hímes tojások megfigyelése, csoportosítása, összehasonlító elemzése vizuálisan (látvány, fotó) és verbálisan.
  • Redukciós képesség fejlesztése. Komponálóképesség fejlesztése felületen és térben. A színek dekoratív, díszítő hatásának megismerése és alkalmazása, funkciónak megfelelő színválasztás és díszítés.
  • Tapasztalatszerzés a tárgyak készítéséhez felhasznált anyagokról, eszközökről, technológiákról.
  • Mintakövetéssel a feladat végrehajtási lépéseinek megtervezése, a szükséges idő, anyag, munkamennyiség becslése.
  • A tevékenységhez használt szöveges, rajzos és képi minta követéséből származó egyszerű utasítások, tervek végrehajtása.
  • Az eszközök célnak és rendeltetésnek megfelelő, biztonságos használata. Kézügyesség, mozgáskoordináció, jó testtartás, megfelelő erőkifejtés képességének fejlesztése. Manuális készségek fejlesztése.
  • Munka közbeni célszerű rend, tisztaság fenntartása, törekvés a takarékosságra.
  • Néhány szokás, hagyomány ismerete.
  • Közös értékek, szokások, hagyományok őrzése.
  • Munkavégzés egyénileg és csapatban.
  • Az ünnepre való felkészülés, ünneplés, ünneplés utáni teendők végzésének természetes és megőrzendő szokásként való kezelése.
  • Ismerkedés a tervezés, szervezés, irányítás, vezetés feladataival, folyamatos kommunikáció, egyeztetés.
  • Alkalmassá tétel a feladatok megosztására, részfeladatok egyre önállóbb végrehajtására.
  • Fantáziafejlesztés.
  • Önállóság a díszítésben.
  • Koordináció és testtudat fejlesztése.

Eszközigény

HARDVER

  • okostelefon / digitális fényképezőgép db/gyerekcsoport
  • számítógép /laptop a pedagógusnak
  • laptop/táblagép db/gyerekcsoport
  • interaktív tábla

SZOFTVER