A ludas köztünk van - digitális oknyomozó projekt (Tempus)

Dénesné Szak Andrea

5. - 8. évfolyam

Módszertani leírás

Összefoglaló

Ki ne emlékezne a bátor és nagyszájú Ludas Matyira? A történet a gyerekek igazságérzetét és kreativitását is megmozgatja, így kiváló alap egy digitális projekthez. Az oknyomozó projekt során Lúdas Matyi egy ma élő leszármazottja elégtételt szeretne a rossz hírbe hozott ősapja számára, ezért kutatócsoportokat kér fel a tények felderítésére, az események rekonstruálására. A tanulók a kutatómunka keretében videót készítenek, tárgyalnak, Socrative-ben versenyeznek, s még a Döbrögi Hírmondó is elkészül.

Az oknyomozó projekt egy keretjátékon alapul, ami szerint Lúdas Matyi egy ma élő leszármazottja elégtételt szeretne a rossz hírbe hozott Lúdas Mátyás számára, ezért kutatócsoportokat kér fel a tények felderítésére, az események rekonstruálására. A tanulókból álló 4 fős kutatócsoportok az eredeti történet alapos megismerése után kihívásokat teljesítenek, ami során számos Lúdas Matyi korához kapcsolódó információhoz jutnak. Ezeket értékelik, feldolgozzák, majd megosztják egymással.

Az első két foglalkozás során a tanulók megismerkednek a projekthét témájával, a projektcsoportjukkal és a kerettörténettel szövegfeldolgozás formájában, majd tesztelhetik tudásukat a Socrative alkalmazás segítségével. A következő órákon a munka Fazekas Mihály kihallgatásával folytatódik, majd Matyi és Döbrögi álláspontja külön-külön feltárásra kerül egy filmkészítési feladat keretében. A projekt fontos része egy rajzfilm-feldolgozási feladat, amelyben az eredeti szöveghez mérten hamis adatokat kell kiszűrniük a diákoknak.

A nyolc tanórát igénylő projekt egy perújrafelvételi tárgyalással zárul, ahol fény derül több homályos dologra, a kinevezett ülnökök meghozzák a végső döntést, és kiderül, hogy ki a ludas ebben a történetben valójában.

A módszertani ötlet teljes egészében – a megvalósítás részletes lépéseivel, és a megvalósítást segítő letölthető csatolmányokkal együtt – megtekinthető a Digitális Módszertárban.

Fejlesztési cél

Fejlesztett kulcskompetenciák: Anyanyelvi kommunikáció; Természettudományos kompetencia; Digitális kompetencia; Hatékony, önálló tanulás

Eszközigény

Hardver: tanári számítógép, projektor, interaktív tábla, tanulói laptopok, okos telefonok, tabletek
Szoftver: Word, Power Point
Alkalmazások: Socrative, Kahoot, Wevideo, Edpuzzle