A húsvéti locsolkodás (Szabadtéri Néprajzi Múzeum)

Bardócz-Tódor Enikő

4. évfolyam

Módszertani leírás

Összefoglaló

A projekt témája egy tavaszi népszokás, a húsvéti locsolkodás felelevenítése. A program során a gyerekek információt gyűjtenek a locsolkodás múltjáról és jelenéről. Legalább három csoportban fognak dolgozni. Az egyik csoport egy házat tervez, a második csoport a ház lakóit képzeli el, a harmadik csoport az odalátogató vendégeket, a locsolkodókat személyesíti meg. A csoportok kialakítják a karaktereiket, megalkotják történeteiket. Produktumaikat bemutatják egymásnak. A bemutatás után kerül sor a csaptok közös munkájára, ekkor megelevenedik, a történet lezajlik az esemény.

Csoporton belül mindenki a neki leginkább megfelelő feladatot vállalhatja.

Fejlesztési cél

Tanulási célok

  • digitális kompetencia: kreativitás, információk keresése és értékelése
  • anyanyelvi kommunikáció:
  • szóbeli - és írásbeli kommunikáció, együttműködés
  • olvasás, az írott szöveg megértése
  • a különböző szövegformák megismerésével, az önkifejezés aktivizálása.
  • társas és multikulturális készségek:
  • az írásbeli szövegalkotás képességének továbbfejlesztése
  • megfelelő és eredményes együttműködés másokkal
  • a csapat kollektív tudásának használata a megfelelő esetben
  • kreativitás és innováció; tapasztalatszerzés a tárgyak, modellek készítéséhez felhasznált anyagokról, eszközökről, technológiákról
  • vizuális kifejezőképesség fejlesztése

Készségfejlesztési célok: önállóság, kezdeményezőkészség, problémamegoldás, alkotóképesség, kreativitás, együttműködés, döntéshozatal, az érzelmek kezelése, kapcsolati kultúra, társas tolerancia kockázatértékelés, kritikus gondolkodás.

A tananyag célrendszerét kifejtő kérdések: alapkérdés-mit nevezünk népszokásnak? Hogyan élnek tovább, a szokásaink? Hogy alakulnak át a népszokások? Napjainkban hogyan gondolkodunk népszokásainkról?

Eszközigény

Hardver:

  • digitális fényképezőgép
  • számítógép/laptop a pedagógusnak 
  • számítógépek/tabletek a gyerekeknek
  • projektor, interaktív tábla (interaktív tábla hiánya esetén fehér vászon, amire kivetíthetjük, amit szeretnénk)

Szoftver:

  • Popplet (http://www.popplet.com)
  • Bubbl.us (http://www.bubbl.us)
  • ClassDojo (http://classdojo.com)
  • Smilebox (http://smilebox.com)
  • Madmagz (http://madmagz.com)
  • TeamUp (http://teamup.aalto.fi/)
  • Microsoft Office csomag
  • Google Drive