"Nekem ilyen élmény a Digitális Témahét" - Gálik Zsófia beszámolója

2017. március 27.

Nekem ilyen élmény volt a DTH

 

Gálik Zsófia vagyok, a TANEXT Akadémia Szakképző Iskola német-magyar szakos tanára, valamint az IKT MasterMinds Kutatócsoport tagja. (De ez persze nem volt mindig így.)

A digitális oktatással a 2016-os Digitális Támahéten kerültem kapcsolatba, egy nagyon kedves kollégám, Szekeres József  'unszolására'.

A tanításom során többször felmerült már, hogy próbáljunk meg néhány digitális eszközt alkalmazni a tanítási óráimon, azonban én ezekkel szemben mindig kicsit elutasító voltam. Részben azért, mert féltem ezektől az eszközöktől, részben pedig azért, mert azt gondoltam, könnyebb és egyszerűbb a hagyományos, papíralapú tanításnál maradni, kiegészítve néhány kooperatív módszerrel.

Kilépve tehát a komfortzónámból, elolvasva a Dgitális Témahét felhívását, és többszöri konzultálás után úgy döntöttem, hogy – most vagy soha – belevágok.

Projektem történetét azzal szoktam kezdeni, hogy rendkívül stílusosan a témám tematikáját egy vasúti utazásom során vázoltam fel, melynek azt a címet adtam, hogy „József Attila, az oktatás magyar Nostradamusa”.  Tulajdonképpen ez volt a legegyszerűbb feladat, mert utána következett a valódi munka és tanulási folyamat elsősorban nekem, majd ezt követően a projektben szereplő diákoknak.  Rengeteg olvasás, keresgélés, megbeszélés, az Digiátlis Témahét csapata által biztosított webináriumokon való részvétel és kísérletezés következett, hogy a projekt elérhesse azt a színvonalat, melyet már hajlandó voltam kiadni a kezeim közül, természetes azzal nyugtatva magam, hogy amennyiben nem sikerül vagy figyelembe sem veszik az sem baj, hiszen ez az első próbálkozásunk. Nekem is, a diákoknak is, és ilyen megmérettetéssel kapcsolatban az iskolának is. Miután így sikeresen megnyugtattam magam, nekivágtunk a valódi munkának.

Szoros ütemtervet követve, 12 diákkal sikerült megvalósítani az elképzeléseinket. A 'munka' hatalmas élményt nyújtott a diákoknak és a projektben résztvevő néhány kollégámnak is, amire nem csak azért vagyok büszke, mert végül a 3. helyezést sikerült elérnünk, hanem azért is, mert a mi iskolánk diákjai úgynevezett 'nehezen kezelhető fiatalok', igen nehezen motiválhatóak, a figyelmük nehezen felkelthető és még nehezebben megtartható. Azonban amikor ezek a tanulók mindig pontosan megérkeztek a megbeszélt helyszínekre, időpontokra, precízen elvégezve a rájuk bízott feladatokat és azt nyilatkozták, hogy ez „frenetikus volt” , ennél nagyobb elismerést és visszajelzést nem kaphattam. Szót sem ejtve arról, hogy az első Digitális Témahét óta rendszeresen dolgozok digitális eszközökkel, amit a diákjaim már természetesen kezelnek, sokaknak nyújt könnyebb tanulási lehetőséget, és örömmel vesznek részt ezeken a tanórákon, amihez sok önállóan készített digitális anyaggal is hozzájárulnak.

A mai napig hálás vagyok, hogy sikerült 'belerángatni' ebbe a csodálatos lehetőségeket kínáló digitális világba.

A csodálatos lehetőségeket pedig szó szerint kell érteni, hiszen a projekt során szorosabb kapcsolatba kerültem a diákjaimmal, sokkal 'vagányabb' tanárnő vagyok a szemükben, megismerhettem a kollégáim támogató és elismerő énjét, élménydús tanítási órákat tudok elkészíteni a tantermekben és azokon kívül is, tagja lettem az IKT MasterMinds Kutatócsoportnak, konferenciákon veszek részt, és előadásokat tarthatok a témához illeszkedve, valamint kidolgozhattam egy önálló tanmenetet a DigiDili elnevezésű tanórához, mely az iskolánkban bevezetésre is került a 2016/2017-es tanévben, ahol a fiatalok megismerkedhetnek a digitális világgal és eszközökkel úgy, hogy közben osztályzatot szerezhetnek történelemből, társadalomismeretből, magyar nyelv és kommunikációból és természetesen informatikából is [...] De ez másik történet már. Kapcsolatba kerültem számos kiemelkedő és elismert szakemberrel, akikkel együttműködve népszerűsítjük a tanítás és oktatás ezen lehetőségeit is.

 

Szívből kívánom, hogy mindenki bátran fogjon hozzá és valósítsa meg elképzeléseit ezen a téren (is), mert én ezáltal egy új énemre találtam, melynek segítségével még nagyobb lelkesedéssel, odaadással és érdeklődéssel tudok foglalkozni az egyébként is szenvedélyként 'űzött' tanításban.

 

Gálik Zsófia

Kérdésed, észrevételed van?
Vedd fel velünk a kapcsolatot!