Nem mind arany, ami fénylik (IKT Műhely)

Balázs Katalin

8. évfolyam

Módszertan

Összefoglaló

A "Nem mind arany, ami fénylik" című portfólió 10 tanórában dolgozza fel a fémek témakörét. Projektalapú oktatás során, digitális eszközök és internetes felületek használatával tanultuk meg a tananyagot egy 8. évfolyamos, nyolcosztályos gimnáziumi osztály egyik csoportjával. Rengeteg tanulókísérlettel, tevékenyen, kooperatív csoportmunkában, illetve egyénileg vettek részt a diákok ebben a projektmunkában. A fő cél az volt, hogy az anyagok tulajdonságai és a szerkezet közötti összefüggést megértsék a tanulók, illetve megfelelő anyagismeretre tegyenek szert. A 10 tanórás tanterv elején diagnosztikus értékeléssel mértem fel a tudásukat, a végén pedig egy szummatív értékelésre alkalmas tesztet írtak. Közben több alkalommal is formatív értékelésre lehetőséget adó kvízkérdéseket oldottak meg a gyerekek.

A projektportfólió letölthető innen.

Fejlesztési cél

  • a megfigyelési készség, képesség fejlesztés, a megtapasztalható valóság leírása, dokumentálása
  • a manuális készség fejlesztése tevékenykedtetés és kísérletezés útján
  • az absztrakciós készség, képesség fejlesztése, egy közvetlenül megtapasztalhatatlan virtuális világ elképzelése és modellezése során
  • a lényeglátás, az összefüggések meglátásának és a természettudományos gondolkodásmód fejlesztése (modellezés: a megtapasztalható valóság és a virtuálisan elképzelt világ összekapcsolása és leképezése).
  • kritikai gondolkodás és problémamegoldás
  • logikus érvelés alkalmazása a megértés során
  • a rendszerek közötti összefüggések megértése
  • az információk rendszerezése, elemzése és összegzése a problémamegoldás és a válaszok megtalálása érdekében
  • kommunikáció és együttműködés
  • gondolatok és ötletek világos és hatékony kifejtése
  • együttműködő-készség
  • közös felelősségvállalás az együttműködés során
  • információs, média- és technológiai készségek
  • az információkhoz való hozzáférés és az információhasználat erkölcsi/jogi kérdéseinek alapvető megértése
  • a digitális technológia és a kommunikációs eszközök és hálózatok megfelelő használata az információkhoz való hozzáférés, illetve az információk kezelése, integrálása, értékelése és létrehozása
  • kezdeményezőkészség és önirányítás
  • az alapvető készségek és a tananyag elsajátításán túl a tudás és szakértelem megszerzését biztosító lehetőségek folyamatos felfedezése
  • az idő és a munkamennyiség hatékony kezelése
  • társas és multikulturális készségek
  • megfelelő és eredményes együttműködés másokkal
  • a csapat kollektív tudásának használata a megfelelő esetben
  • teljesítmény és elszámoltathatóság 

Eszközigény

számítógép(ek), projektor, videokamera, internethozzáférés, digitális fényképezőgép, levelezőprogram, képfeldolgozó, szövegszerkesztő, multimédiás alkalmazások, böngésző