Tóth Anna
5. - 8. évfolyam
Módszertan
A tanulók az internet veszélyeiről szereznek új ismereteket, és ennek kapcsán a veszélyek megelőzésének lehetőségeivel is megismerkednek. A projekt célja a reflektív szemlélet kialakítása a tanulókban, ez a habitus teszi lehetővé, hogy a későbbiekben minden technikai és egyéb újdonságot úgy tudjanak használni, hogy mérlegelik annak előnyeit, veszélyeit, és ennek tudatában élnek az eszközzel vagy utasítják el azt. Az előzetes ismeretek felmérését követően a tanulók maguk gyűjtenek anyagot az interneten a Facebook előnyeiről, hátrányairól, veszélyeiről. Ezeket az ismereteket csoportokban dolgozzák fel, majd szakértői mozaik módszerével ismertetik meg egymással a veszélyforrásokat. Heterogén, véletlenszerű csoportokban áttekintő táblázatot készítenek csoportonként kiválasztott szempontok alapján arról, hogy miféle módon hagyhatunk digitális lábnyomokat magunk után. Ezeket értékelés után egyesítik, és a különböző szempontok egy közös Google űrlap készítésének alapjául szolgálnak, amelyet iskolán belül és azon kívül is terjesztenek. A bejövő adatokból infografikát készítenek. A kérdőívet és az infografikát is Facebookon és egyéb internetes lehetőségek segítségével terjesztik, hogy minél több ember értékelhesse a profilját. A veszélyekről készítenek egy blogot is, amelyen azt a személyiségteszt jellegű online alkalmazást is közzéteszik, amit készítettek, és amivel minden, a blogot felkereső látogató felmérheti, hogy mennyire biztonságos a Facebook profilja. A blogot egy plakáttal népszerűsítik.
A projektportfólió letölthető innen.
A projekt után a tanulótól elvárható, hogy
számítógép(ek), internet-hozzáférés, projektor, táblázatkezelő, levelezőprogram, böngésző, szövegszerkesztő, online-stopwatch.com, linoit.com, pearltrees.com, teamup.aalto.fi, drive.google.com/drive, piktochart.com, blog.hu, onedrive.live.com, facebook.com