GÉP-HÁZ - Gépek a környezetünkben (Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum)

Elek Ágnes, Nagy Anikó, Skublics Mária (múzeumpedagógus)

1. - 4. évfolyam

Módszertan

Összefoglaló

A háztartásban előforduló berendezések megfigyelése által kapnak képet a gyerekek az otthon használt gépek fejlődéstörténetéről, szerkezeteiről, mechanikájáról. Az eszközök őseit megismerve összehasonlítják, milyen különbségek és hasonlóságok figyelhetőek meg egy adott tárgycsoport fejlődésében, funkcióiban és működésében. A funkciókat, előnyöket, hátrányokat és veszélyforrásokat megismerve, elemezve és összegezve készítenek egy digitális használati utasítást, ami jól látható és mindenki számára egyértelmű jelekkel szemlélteti az adott gép működését, előnyeit, hátrányait és veszélyeit.

Fejlesztési cél

(A 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról és az 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet – a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről alapján.)

Fejlesztési célok és kompetenciafejlesztés:

  • Felelősségtudat elmélyítése, önálló gondolkodásra és felelős életvitelre történő felkészülés segítése
  • Az együttérzés, a segítőkészség, a megértés, az elfogadás megalapozása és fejlesztése
  • Jeles magyar tudósok, feltalálók, munkásságának megismerése
  • Kreatív, önálló kritikai gondolkodás, az elemzőképesség és a vitakultúra fejlesztése
  • A felelősség, az önálló cselekvés, a megbízhatóság, a kölcsönös elfogadás elsajátítása
  • A tevékeny részvételére építő tanítás- és tanulásszervezési eljárások megismerése, alkalmazása
  • Az önismeret, a személyes tapasztalatok és a megszerzett ismeretek tudatosításán alapuló képesség fejlesztése
  • Mások helyzetébe történő beleélés képessége
  • A hátrányos helyzetű vagy fogyatékkal élő emberek iránti szociális érzékenység, segítő magatartás kialakítása
  • Környezetkímélő, értékvédő, a fenntarthatóság mellett elkötelezett magatartás kialakítása
  • Rövid és hosszú távú célok, valamint az erőforrások kapcsolatának, az egyéni és közösségi érdekek összefüggésének világos látása
  • Médiatudatosságra nevelés
  • Az értelmező, kritikai beállítódás kialakítása
  • Megismerkedés a média működésével és hatásmechanizmusaival
  • A könyvtári és más információforrások, az előzetes ismeretek és tapasztalatok helyes felhasználása
  • Együttműködés csoportban
  • Kritikus gondolkodás
  • Kreativitás
  • Problémamegoldás
  • Együttműködés
  • Felelős döntéshozatal
  • Társas tolerancia
  • Hallott és olvasott szöveg értése, szövegalkotás szóban és írásban
  • Logikus következtetések felismerése, alkalmazása
  • Alapvető matematikai elvek és törvényszerűségek felismerése és alkalmazása hétköznapi helyzetekben
  • A természet működési alapelveinek, az alapvető tudományos fogalmaknak, módszereknek és technológiai folyamatoknak az ismerete, és azok a természetre és az emberre gyakorolt hatásai
  • Az IKT (információs és kommunikációs technológia) által hozzáférhetővé tett, közvetített tartalmak magabiztos, kritikus és etikus használata a társas kapcsolatok, a munka, a kommunikáció és a szabadidő terén is
  • Az IKT alkalmazása során az információ helyes megkeresése, összegyűjtése és feldolgozása, kritikus alkalmazása, a valós és a virtuális kapcsolatok megkülönböztetése
  • Írott és audiovizuális dokumentumok elektronikus létrehozása
  • Adatkezelés, adatfeldolgozás, információmegjelenítés
  • Tudásra, kreativitásra, újításra való törekvés és kockázatvállalás
  • Tervezés, szervezés, irányítás, vezetés, feladatok megosztása, elemzés, értékelés
  • Kulturális örökség tudatosítása
  • Saját nézőpont összevetése mások véleményével
  • A különböző tantárgyakban megszerzett tudás kombinálása
  • A mindennapi élet és a megadott tantárgyak közötti gyakorlati kapcsolat meglátása
  • A saját tanulási igények felismerése és nyomon követése
  • Megfelelő és eredményes együttműködés másokkal
  • Feladatok közvetlen felügyelet nélküli meghatározása, rangsorolása és végrehajtása.
  • Az idő és a munkamennyiség hatékony kezelése

21. századi készségek

Tanulási és innovációs készségek

Kreativitás és innováció

  • Eredetiség és találékonyság demonstrálása a munkában
  • Új ötletek felvetése, megvalósítása és másokkal való megosztása
  • Nyitottság és fogékonyság az újszerű és sokoldalú megközelítésekre
  • Kreatív hozzájárulás, kézzelfogható és hasznos közreműködés az innovatív területen

Kritikus gondolkodás és problémamegoldás

  • Gyakorlottság a világos érvelés megértésében
  • Döntési, választási képesség összetett feladatokban
  • Rendszerek közötti összefüggések megértése
  • Célravezető, tisztázó kérdések megfogalmazása egy adott probléma jobb megoldása érdekében
  • Az információ rendszerezése, elemzése, szintetizálása a problémamegoldásban, kérdések megválaszolásában

Kommunikáció és együttműködés

  • Gondolatok, ötletek világos, hatékony kifejtése szóban és írásban
  • Rugalmasság és segítőkészség, a szükséges kompromisszumokra való hajlandóság a közös célok elérése érdekében
  • Felelősségvállalás az együttműködésben végzett munka eredményessége érdekében

Információs, média és technológiai készségek

Információs műveltség

  • Az információhoz való hatékony és eredményes hozzáférés, az információ kritikus és kompetens értékelése, kreatív és szakszerű alkalmazása a kérdéses területen vagy problémakörben

IKT (Információ, kommunikáció, technológia)

  • A digitális technológia, kommunikációs eszközök és/vagy hálózatok hatékony alkalmazása az információ elérésére, kezelésére, értékelésére és létrehozása a tudásalapú gazdaságban
  • A technológia eszközként való alkalmazása az információ felkutatásában, szervezésében, értékelésében, közvetítésében és az információhoz való hozzáférés körüli etikai, jogi kérdések megértésére való képesség

Életmód és karrier készségek

Rugalmasság és alkalmazkodó készség

  • Alkalmazkodás a különféle szabályokhoz és felelősségekhez

Kezdeményezés és önirányítás

  • Önmegfigyelési készség a tanulási folyamat nyomon követésére, a saját tanulási igények azonosítására
  • Feladatok meghatározása, rangsorolása, végrehajtása közvetlen felügyelet nélkül
  • Hatékony időgazdálkodás, a munkaterhelés menedzselése

Társadalmi és kultúrák közötti készségek

  • Eredményes és megfelelő munka másokkal
  • Kulturális különbségek áthidalása és különböző perspektívák felhasználása az innováció és a munka minőségének javulásáért

Produktivitás és számonkérhetőség

  • Magas szintű követelmények és célok felállítása a minőségi munka határidőre való elvégzése érdekében
  • Szorgalom és pozitív munkamorál demonstrálása (pontosság és megbízhatóság)

Vezetés és felelősségvállalás

  • Becsületesség és etikus viselkedésmód demonstrálása
  • Felelősségvállalás a nagyobb közösség érdekében

Eszközigény

Hardver:

Technológia – Hardver (iskolai munka során)

  • laptop/számítógép,
  • okostelefon,
  • digitális fényképezőgép,
  • interaktív tábla,
  • projektor,
  • prezentőr,
  • projektmunkára alkalmas helyszín

A múzeum tudja biztosítani a múzeumi foglalkozás során

  • digitális fényképezőgép
  • projektor
  • szkenner
  • írásvetítő
  • projektmunkára alkalmas helyszín

BYOD

  • okostelefon
  • tablet
  • fényképezőgép
  • laptop

Szoftver:

  • MS Office programcsomag,  
  • képrögzítő, hang- és videórögzítő szoftver,
  • web2-es alkalmazások (például: listakészítő, online grafikai program, infografika-készítő program, szófelhő készítő)