Ez nem felesleges dráma! A Bánk bán értelmezésétől az IKT-eszközökkel támogatott közös tudásépítésig (Tempus)

Fegyverneki Gergő

9. - 12. évfolyam

Módszertan

Összefoglaló

A digitális irodalmi projekt célja, hogy egy időben és nyelvben távol álló fontos magyar drámához, a Bánk bánhoz közelebb kerüljenek a tanulók. De még milyen közel! A projekt során többek között videó készül Katona József életéből, és az interaktív irodalmi újsághoz önállóan fejlesztett mobilapplikáció is társul. Mindjárt más szemmel nézünk majd ezután Bánk bán és Gertrudis történetére!

A projekt célja, hogy egy időben és nyelvben távol álló fontos magyar drámához, a Bánk bánhoz közelebb kerüljenek a tanulók, és motiváltak legyenek a mű többszempontú (keletkezéstörténet, színháztörténet, drámaelmélet, szövegértelmezés, befogadói elemzés) megismerésében.

Az osztály a tragédia kapcsán egy interaktív irodalmi újságot szerkeszt közösen, amelyben a diákok által fejlesztett mobilapplikáció segítségével megelevenednek a képek, akárcsak Harry Potter varázslatos világában a Reggeli Próféta lapja. Ebben a saját újságban gyűjtik össze azokat az IKT-s produktumokat (idővonal, szófelhő, gondolattérkép, prezentáció, rajzos illusztráció, kisfilm, interaktív tankockák, beszámolók), amelyeket a téma feldolgozása során készítenek el a tanulók, majd az összeállított munkákat másokkal is megosztják. A projekt során különböző szerepeket (projektvezető, főszerkesztő, újságíró, IKT-tanácsadó) és feladatköröket választhatnak a tanulók.

Ízelítőül érdemes megnézni az eredeti projekt diákjai által készített Google Play Áruházból letölthető Lámpaláz nevű mobilapplikációt!

A módszertani ötlet teljes egészében – a megvalósítás részletes lépéseivel, és a megvalósítást segítő letölthető csatolmányokkal együtt – megtekinthető a Digitális Módszertárban.

Fejlesztési cél

Fejlesztett kulcskompetenciák: Anyanyelvi kommunikáció; Digitális kompetencia; Hatékony, önálló tanulás; Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia; Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség

Eszközigény

Hardver: tanári számítógép, projektor, interaktív tábla, tanulói laptopok, okos telefonok
Szoftver: Word
Alkalmazások: Google Dokumentumok, Lámpaláz, Unity, Vuforia, LearningApps, Quizizz, Facebook, Thinglink, TeamUp, Mentimeter, Prezi