A fémek - kicsit másként (Digitális Módszertár)

Nemes-Nagy Katalin Erika

5. - 8. évfolyam

Módszertani leírás

Összefoglaló

Ez a projekt a kémia tantárgy nyolcadik osztály 2. félévének követelményeire épül, a célja az osztályozó vizsgára történő felkészülés volt.

A projektet egy közös ötleteléssel kezdtük, ehhez a padlet.com-ot használtuk. Itt gyűjtöttük össze a projekttel kapcsolatos ötleteket, javaslatokat, értékelési szempontokat. A projektfeladatok végrehajtását, a jó ötleteket, az esetleges hiányokat nagyon jól tudtuk követni az értékelésre használt Classdojo felületén. Mivel a gyerekek tudása eléggé különböző volt, ezért a következő lépés egy bemeneti ismereteket mérő teszt volt (Socrative). Ennek eredményei után közösen átbeszéltük a fémek általános jellemzőit (Realika felhasználásával), majd fizikai és kémiai kísérleteket végeztünk a fémekkel, amelyet a gyerekek videóra vettek illetve fotóztak. Az elkészült videókat, fotókat az osztály Facebook csoportjában osztották meg egymással. A következő órán a fémrácsok egyes típusainak modelljeit készítették el 3 csoportban gyurma és szívószál felhasználásával, és erről egy fotómontázst készítettek a mobiltelefonokon, tableteken található Photogrid alkalmazással. A következő feladat egy tanulást segítő vázlat készítése egy-egy fémről Swayben volt, ehhez előre megkapták a vázlatpontokat és az értékelési szempontokat. Ezután a pályaorientáció óra keretén belül ellátogattunk az iskola fémes műhelyébe, ahol a szakoktatók segítségével ismerkedtek meg a diákok a fémekkel, készítettek különböző tárgyakat. Közben folyamatosan videóztak, majd egy kisfilmet készítettek a látogatásról. A következő lépés a fémek előállításának megismerése volt, erről 3 plakátot készítettek, majd közösen elutaztunk a budapesti Öntöde Múzeumba. Ezt az elkészült plakátok, Sway-ek, videók bemutatása illetve ezek szóbeli értékelése követte. A vizsgán szerzett jegyet végül a projektben nyújtott munka, illetve a záródolgozaton elért eredmények együttese adta.

Fejlesztési cél

A projektben olyan fiatalok vettek részt, akik HÍD II./C programban tanulnak, tehát általános iskolai végzettséggel még nem rendelkeznek, de már betöltötték a 15. életévüket. Számukra nem megfelelőek a hagyományos tanulási módszerek. A képzés végén alapfokú iskolai tanúsítványt tudnak szerezni, illetve iskolánkban lehetőséget biztosítottunk a hiányzó általános iskolai évfolyamok követelményeiből osztályozó vizsga letételére. A projekt célja az együttműködési, a hatékony önálló tanulási készségek, a szövegértési, szövegalkotási és IKT kompetencia fejlesztése mellett a nyolcadikos osztályozó vizsgára való közös felkészülés.

Eszközigény

 

A módszertani ötlet teljes egészében – a megvalósítás részletes lépéseivel, és a megvalósítást segítő letölthető csatolmányokkal együtt – itt tekinthető meg a Digitális Módszertárban.