"Nekem ilyen élmény a Digitális Témahét" - Kiss Mónika beszámolója

2017. március 08.

Majmócákkal a Digitális Témahéten

 

Miért vágtunk bele a Digitális Témahét programjaiba? Miért dolgoztunk alsó tagozatos gyerekekkel egy projekten? Mert izgalmas!

A Szegedi Orczy István Általános Iskolában vagyok tanító. Tavaly másodikos gyerekekkel vettünk részt a Digitális Témahéten. Ahogy a kisdiákok életkorából következik, a játékosság mindennapjainkban is fontos szerepet játszik. Természetes, ha úgy érzik, játszanak, sok fontos, érdekes dolgot szinte észrevétlenül megtanulnak. Erre alapozva szerettem volna projektünket minél élvezetesebbé tenni számukra.

Játéknak tűnt, pedig komoly munka volt. A projektünk kapcsolódott a tanmenethez – környezetismeretből a vadállatok témakörrel ismerkedtünk, így a dzsungel jellegzetes lakói, a majmok lettek a főszereplők. Szerettünk volna minél többet megtudni a majmok élőhelyéről, mozgásáról, életmódjáról. A gyerekekkel igyekeztünk a gyakorlatban hasznosítani tapasztalatainkat, iskolánk alapítványi műsorára A dzsungel könyve című zenés darab egy-egy dalára készítettünk koreográfiát. A másodikosok majmócákká változtak, és valódi dzsungel táncot jártak a közönség előtt.

 

Minden projekttevékenységet dokumentáltunk. MajomZoona híradóhoz kis felvételek készültek, ahol a riporterek a gyerekek voltak. Amikor ellátogattunk a szegedi Vadasparkba, és zoopedagógiai foglalkozáson ismerkedtünk a majmokkal, a zoopedagógusnak tettek fel kérdéseket. A hozzánk érkező szakértővel beszélgettek a biztonságos internetezésről, a telefonbeszélgetés illemszabályairól. Weboldalt hoztunk létre, hogy minél többen megismerhessék projektünket, kalandjainkat, eredményeinket. Az élményeinket nemcsak az iskolánk vezetősége, érdeklődők, szülők, kollégák követték, hanem új barátaink, a domaszéki 4. osztályos gyerekek, tanítójuk, Mataisz Zsuzsa támogatásával. A negyedikesek bekapcsolódtak munkánkba, és a lehető legtöbb projekttevékenységet elvégezték velünk együtt. Nagyon érdekes volt látni, mi az, ami tetszik nekik, mit hogyan oldanak meg. A Redmenta alkalmazásával azt is megtudtuk, milyen sokat tudnak a majmokról barátaink.

Ott, ahol sok játék, sok munka van, előbb-utóbb a szerencse is bekukkant. Szerencsések voltunk, hiszen Józan László, a Vígszínház művésze is válaszolt kis riportereink kérdéseire. Segített abban, hogy a másodikosok minél jobban utánozzák a majmok mozgását. Kiderült, hogy Józan László már több mint háromszáz alkalommal játszotta el Maugli szerepét A dzsungel könyve című darabban. Tanácsai aranyat értek, a gyerekek boldogok voltak, hogy üzenetet kaptak a művésztől, én pedig tanítóként nagyra értékeltem gyerekközpontúságát, kedvességét.

Zene, tánc, élmények töltötték ki napjainkat a Digitális Témahéten. Termünket dzsungellé varázsoltuk a majmócák rajzaival, a sok plüss játékkal. A rengeteg kaland mellett a tapasztalás, a saját megfigyelések segítették a tanulási folyamatot. Fejlődött a gyerekek digitális kompetenciája, kommunikációs készsége, kipróbáltuk a táncot, mozgást, mint önkifejezési módot. Az osztályközösségünk erősödött, megtapasztaltuk az együttműködés fontosságát. Projektünk lezárásaként egy nagy játékot, majmos akadályversenyt kezdeményeztünk a párhuzamos osztályba járó gyerekek és kollégáink bevonásával.

Olyan volt a Digitális Témahét, mintha egy jó varázslóval találkoztunk volna. Annyi pozitív visszajelzést kaptunk szülőktől, gyerekektől, ami megerősítést adott, érdemes ilyen módszerrel, projektszerűen több témát megközelítenünk.

Olyan egy hét volt ez, amit többször is át szeretnénk élni együtt. Így biztosan idén is ott leszünk! Kalandra fel!

 

Kiss Mónika, tanító