"Nekem ilyen élmény a Digitális Témahét" - Bognár Amália beszámolója

2017. február 15.

Pedagógus a Digitális Témahéten

4 nap alatt a Föld körül, avagy a hidegháborús kémek nyomában projekt alapján

 

A 2016 tavaszán meghirdetett Digitális Témahét több lehetőséget nyújtott a számomra. Pedagógusként megélhettem, ahogy a digitális pedagógiába vetett lelkesedésem, és az erre irányuló munkám beérett, hisz tanítványaim megfelelő internetbiztonsággal, tudatos eszközhasználattal dolgoztak, miközben új tantárgyi tartalmakat ismertek meg. Minden egyes digitális munkát kihívásként éltem meg, mert az ismert programok mellett mindig elő kellett állnom legalább egy újjal, hiszen ha maga az eszköz már nem motivált, egy új felület, érdekes történetbe csomagolva mindig meghozta a tanulók kedvét. Ez történt a Témahéten is.

Már a felkészülés időszaka is érdekes tapasztalatokkal szolgált. Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) által szervezett webináriumok lehetővé tették, hogy olyan emberektől tanulhassak, akiknek ilyen jellegű tevékenységét csodáltam, mint például a Tanárblog szerzőitől Prievara Tibortól és Nádori Gergelytől. Megismerkedhettem a programozás lehetőségeivel, vagy a képek, videók, hangok projektekbe való beépítésével is. Jó volt látni, hogy mennyi pedagógus érdeklődik a délutáni bejelentkezések iránt, úgy éreztem, végre nagyobb 'tömegek' mozdulnak a digitális világ nyújtotta lehetőségek felé, ezáltal egyre több gyermeket, fiatalt fognak megszólítani azon a nyelven, amely ma talán a legközelebb áll hozzájuk.

A megvalósított projektben több elemet vontam össze, a digitális pedagógia mellett megjelent a játékos értékelés, a kerettörténet és a projektpedagógia. A projekt céljai között szerepelt a digitális alkotás, a digitális tolltartó bővítése, valamint a benne lévő programok használata, a történelmi ismeretek feldolgozása, az irodalmi, magyar nyelvi készségek fejlesztése és a másság elfogadása. A kerettörténet biztosította a tananyag feldolgozásának játékos megközelítését, a pontok szerzése pedig elősegítette a számonkérés által kiváltott szorongás oldását.

A nyolcadik évfolyamos tanítványaim részére újdonságot a myHistro (interaktív idővonal térképpel) felülete jelentett. Emellett olyan alkalmazásokat használtak, amelyekkel már korábban dolgoztak (néhány példa ezek közül: Linoit, Qr-kód, Tagul, ASCII kódtábla, Bitstrips, Sway, mémgenerátor, PowerPoint, képszerkesztő, Upside Down Text, Mindmeister).

A kerettörténet szerint minden csoport más-más hírszerzőt testesített meg. A történet szerint a tanulók először nem tudták még azt sem, kik is ők valójában. Apró információkat kaptak, azok eléréséhez egy jelszót kellett megfejteniük QR-kód leolvasásával, ehhez azonban szükséges volt egy kódlap, melyet egy szófelhő alapján találhattak csak meg. Ha sikeresen dolgoztak, a jelszó segítségével megnyílt az út a tanári honlapon a csoport oldalához, amelyen a megoldandó feladványokat találták. Így életük legfőbb állomásait a MyHistro program segítségével szerkesztették meg, majd képregényt készítettek az egyik érdekes élethelyzetükről, fedősztorit fogalmaztak meg a digitális faliújságra, nyomokat hagytak mémekkel különböző nagyvárosokban, információkat rejtettek el tükrözött fordítással, gondolattérképen összegezték a kémről szerzett adatokat.

A projekt során pontokat gyűjtöttek. Így három szintet lehetett elérni: kémtanonc, kém, mesterkém. Mindegyik csoport okostelefonokon és táblagépeken dolgozott. A létrehozott tartalmakat Sway-felületen tették közzé, arról prezentálták a projekt zárásaként a véleményeket, a megoldott rejtélyeket, a produktumokat. Témaként előtérbe került az online és offline viselkedés, a csoportmunka, a másság elfogadása.

A B-terv létjogosultságát a wifi ingadozása tette szükségessé. Ez sajnos a mai napig nehezíti digitális működésünket az iskolában. A projektzáró kiselőadások során a diákok megfogalmazták azt, hogy sokkal jobb így tanulni, digitális eszközökkel dolgozni, kutatásokat végezni, különböző megoldási lehetőségeken gondolkodni, csoportban együttműködni. Az IKT azt a nehézséget is kiküszöbölte, hogy a betegsége miatt otthon maradt diák kimaradjon a tanórai munkából.

A Témahét alatt intézményünkben az alsó tagozatos gyermekek a kiterjesztett valósággal ismerkedtek (Quiver). A felső tagozatos tanulók digitálisan dolgoztak kollégáim vezetésével magyar, természetismeret és énekórán is. Webkamerán jelentkezett be a győri Mobilis, mint Digitális Témahét önkéntes partner. Interaktív kísérleti bemutatót tartottak a hetedik és nyolcadikos tanulóknak. Ez ugyancsak nagy élmény volt valamennyiünk számára.

A Témahéttel kapcsolatos pályázati lehetőségek elősegítették, hogy több iskola, pedagógus digitális eszközökkel lett gazdagabb. Nekem azonban mindennél többet ért, hogy a tanítványaim lelkesedése mellett külső megerősítést kaptam arról, hogy az adott projektben mennyi pedagógiai érték van.

Azóta is használok digitális eszközöket tanórán és szakkörön is. Ősszel csatlakoztunk a Kódolás hetéhez, így például még magyarórán is programoztunk mesét „élő” robotokkal. Igyekszem minél több programmal bővíteni „tolltartómat”, és ezekkel megismertetni blogon keresztül kollégáimat és tanórán tanítványaimat.

Várom az idei témahetet, már elkezdtük ennek szervezését. Öröm számomra, hogy idén társam is van az előkészületek, a projekt lebonyolításában. Az előző év tapasztalataiból kiindulva folyamatosan nyomon követjük az önkéntes partnerek ajánlatait. Egy internetbiztonsággal foglalkozó programot lefoglaltunk a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálatnál, és már meg is kaptuk az általuk térítésmentesen felajánlott Lájkvadász társasjátékokat.

Elindult az ötletelés időszaka, hogy melyik évfolyamot, milyen módon fogjuk 'megmozgatni' a héten. Itt tartunk most.

Mindenkinek tartalmas felkészülést és sikeres Digitális Témahetet kívánok! A wifi legyen veletek!

 

Bognár Amália

 

A szerző 2016-os projektjének teljes leírása elérhető a Nemzeti Köznevelési Portálon.