Digitális Témahét 2018 - Gyakran Ismételt Kérdések

2017. február 02.

Szeretnénk részt venni a Digitális Témahét programjában. Hogyan csatlakozhatunk?

A Digitális Témahéthez csatlakozni regisztrációval lehet. Iskolaként regisztrálni azért érdemes, mert az így csatlakozó intézmények támogatást kapnak a felkészülésben (tájékoztató anyagokat küldünk, felkészítő webináriumokat tartunk), és a regisztráció feltétele a pályázásnak is.

Egy iskola partnerként is regisztrálhat, de ezt csak abban az esetben érdemes megtennie, ha más iskolák számára kínál programot, pl. bemutatóórákat.

 

Tavaly már regisztráltunk, de nem tudunk belépni.

Az iskolai regisztráció az aktuális eseményre szól, az ott bekért adatok jelentős része (megvalósítandó projektek számra, részvevők száma stb.) a következő évre érvényét vesztik. Így is találtuk ki, a résztvevő intézményeknek minden évben aktuálisan kell regisztrálni. Az előző évi belépési adatok nem lesznek érvényesek.

 

Óvoda vagyunk. Regisztrálhatunk?

Elsősorban köznevelési intézmények számára hirdettük meg a programot, de nagy örömünkre szolgált már tavaly, hogy óvodák is regisztráltak. Várjuk a csatlakozásukat.

 

Nem magyarországi iskola vagyunk.  Hogyan tudunk csatlakozni a Digitális Témahéthez?

A határon túli iskolák részvételét is örömmel fogadjuk. A ti esetetekben, mivel magyarországi OM azonosítóval nem rendelkeztek, a regisztráció folyamata két lépcsős. Első lépésként egy űrlapon kell megadni az adataitokat. Ezt követően néhány napon belül a szervezők generálnak a regisztrációhoz szükséges kódokat (OM és feladatellátási hely azonosítót), amelyet elküldenek az nektek. Második lépésben a kapott kódok használatával tudtok regisztrálni a Digitális Témahét honlapon.

 

Milyen programmal lehet regisztrálni?

A Digitális Témahétre regisztrálható programhoz a pedagógiai-módszertani megújulás, a digitális pedagógiai jegyében meghatároztunk egy minimumot. Azt mondtuk, a Témahéten digitális pedagógia projekttel lehet részt venni, ami pedig elvárásaink szerint legalább 5 tanítási óra terjedelmű, és legalább két tanár együttműködésében valósul meg. További általunk javasolt irányelvekről ide kattintva lehet tájékozódni.

 

Nálunk nincsenek laptopok, tabletek. Hogyan valósítsunk meg digitális pedagógiai projektet?

A Digitális Témahét jó alkalom arra, hogy kinyíljon a számítástechnika terem az informatikán túl más tantárgyak számára is, esetleg tegyetek kísérletet arra ezen a héten, hogy a diákok okoseszközeit vonjátok be a tanítás folyamatába! Unplugged néven találtok sok olyan feladatleírást is, amelyekhez nem kell számítógép, mégis alkalmasak a digitális kompetencia, az logikus-algoritmikus készség fejlesztésére.

 

Csak mintaprojektet lehet megvalósítani?

Nem. Kifejezetten üdvözüljük azokat a bátor intézményeket, tanár csapatokat, ahol saját ötlet nyomán, saját ’fejlesztésű’ pedagógiai projekt valósul meg. Az előző kérdésnél leírt irányelvek ezekre is érvényesek.

 

A Programok között található eseményekre hol jelentkezhetünk?

Minden programleírásnál találtok kapcsolattartó elérhetőséget. Keressétek közvetlenül őt, vele tudtok egyeztetni!

 

Hogyan készüljek fel?

Ha a részvételre a döntés megszületett, javasoljuk, hogy ezeket a lépéseket ne hagyd ki!

  1. Keress a tantestületben olyan kollégát (akár többet is!), akivel együtt tudtok dolgozni a projekten!
  2. Nyerjétek meg az ügynek az intézményvezetőt is!
  3. Tájékozódjatok a Tudásbázis tartalmai között!
  4. Válasszatok mintának projektet a felkínáltak közül, vagy találjatok ki témát magatok!
  5. Vegyetek részt a webináriumi felkészítéseken!
  6. Csatlakozzatok a Facebook tanári csoporthoz! Innét is sok inspirációt kaphattok. 
  7. Szánjatok időt a tervezésre, szervezésre!
  8. Regisztráljátok az intézményt a Témahét honlaján! Töltsétek le az iskolai badge-et, amit kitehettek az iskola honlapjára!
  9. Keressetek a Programok között olyat, ami illeszkedik a témátokhoz! Építsétek be a projektetekbe!
  10. Tájékoztassátok a diákokat, szülőket arról, milyen programot terveztek az április 3-ával kezdődő tanítási hétre!
  11. A felkészülést és a Témahéten megvalósuló eseményt dokumentáljátok!
  12. mondjátok el sok helyen (tantestületben, helyi lapnak, TV-nek stb.), milyen jó programot csináltatok!

 

Hogyan kell dokumentálni a megvalósított projektet?

Javasoljuk, hogy készítsetek sok fényképet, mozgóképes anyagot! A projekt leírásához pedig használjátok a mintaprojektek formátumát.

Mindezek jól jönnek majd a portfólióhoz, érdemes lesz megosztani az iskola honlapján, a közösségi médiában és máshol. De biztos jó lesz egy év múlva újranézni a fényképeket, videókat a diákokkal is.

 

Hogyan pályázhatunk?

Ha sikerült idén is pályázatot hirdetnünk, annak kiírásában pontosan leírjuk majd, milyen dokumentációnak kell benne szerepelni.

 

Mi van, ha nem teljesítjük a regisztrációkor megadott számokat, nem tudunk annyi programot megvalósítani, annyi tanárt, diákot bevonni?

A regisztráció során kért ilyen tartalmú adatokat mi is tervezettként értelmezzük, tudjuk, tájékoztató jellegűek, ezt terveztétek.

Arra kérünk azonban benneteket, amikor a felkészülés során látjátok, hogy változnak a számok (olyan is lehet, hogy több program lesz), lépjetek be az oldalon a fiókotokba, és módosítsátok a korábban megadottakat! Ennek elsősorban a pályázatnál lesz jelentősége, és mi is szeretnénk pontosan látni, összességében mennyi program valósult meg ténylegesen.

 

Sem a projektpedagógiában, sem a digitális pedagógiában nincs tapasztalatunk. Belevágjunk?

Ha idén digitális pedagógiai projektet nem is valósítótok meg, nézzétek meg az ajánlott projektleírásokat, hallgassatok bele a felkészítő webináriumokba, kövessétek a tanári Facebook csoportot, keressetek olyan iskolát, ahol meg lehet nézni egy Témahét programot! Készüljetek a jövő évi eseményre!